DC: Nyt hjertemærke har øget salget af velfærdsgrise

For tre måneder siden blev det statslige velfærdsmærke med et, to eller tre hjerter lanceret. Salget udgør nu 25 procent af Tulips totale salg af fersk grisekød.

"Det understreger, at danskerne i høj grad er klar til at købe varer med en højere dyrevelfærd," siger Jakob Skovgaard, dansk direktør ved Tulip Food Company.

"Salget er steget ganske betragteligt, men vi oplyser ikke hvor meget af konkurrencehensyn," fortæller Jens Hansen, pressechef ved Danish Crown, til Landbrugsavisen.dk.

  • Produkter fra Friland er mærket med tre hjerter
  • Kød fra grise under Antonius-konceptet er mærket med to hjerter
  • Kød mærket med et hjerte kræver løsgående søer i farestalden, ekstra plads og rodemateriale til grisene

Differentieringen med et, to og tre hjerter ser salgsdirektør Mette Rothmann fra Tulip Food Company som en ny måde at eksponere dyrevelfærd for forbrugerne på.

"Grisekød er meget prisfølsomt. Hjerteordningen tilbyder dyrevelfærd i forskellige prislejer, så enhver pengepung kan være med. Den flotte start tyder på, at der har været et uopdyrket behov hos forbrugerne på området," siger salgsdirektør Mette Rothmann, Tulip Food Company.

Hvad betyder det for landmændene? Endnu har Danish Crown ikke fortalt om stigninger i tillæggene med begrundelse i det nye mærke.

Hos Dansk Supermarked Group bekræfter indkøbschef Jeppe Dahl Jeppesen den øgede efterspørgsel efter grisekød med højere dyrevelfærd.

Han spår en øget vækst.

"Flere og flere danskere har dyrevelfærd som pejlemærke, når de handler ind, og det mærker vi bestemt også i vores butikker," siger Jeppe Dahl Jeppesen i en pressemeddelelse fra Danish Crown.

I den første måned efter lanceringen af det statslige dyrevelfærdsmærke tegnede grisekød mærket med et hjerte sig for syv procent af grisekødsomsætningen i Bilka, føtex og Netto. I samme periode steg salget af kød med tre hjerter med næsten 40 procent i forhold til året før.

"Det viser i den grad, at det er lykkedes at få danskerne til at vælge dyrevelfærd," påpeger Jeppe Dahl Jeppesen.

Miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen (V) udtaler i en skriftlig kommentar til Landbrugsavisen.dk, at han er glad for, at salget går godt.

"Det viser, at danskerne har taget dyrevelfærdsmærket til sig, og at der et ønske hos forbrugerne om at betale for bedre dyrevelfærd. Med mærkets tre niveauer er det nemt at vælge præcis den grad af bedre dyrevelfærd i køledisken, som man har lyst og økonomi til," siger han.

"I første omgang gælder mærket for svinekød for at forbedre dyrevelfærden for svin, men det er kun begyndelsen. Inden for det næste år håber vi at præsentere æg og pålæg med hjerter på. Derudover arbejder vi på at kunne tilføje fjerkræ og senere okse-og kalvekød," oplyser ministeren videre.

Tilføjet 17. august kl. 15.03: Kommentar fra Esben Lunde Larsen.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle