DC svarer på OUA-kritik: Promovering går ikke ud over konventionelle landmænd

Kritikken fra Danske Svineproducenter minder om dengang konventionelle landmænd oplevede promoveringen af økologisk kød som indirekte kritik af produktionen, lyder det fra Danish Crown.

I forbindelse med lanceringen af Danish Crown og Salling Groups nye samarbejde om at lancere OUA-svinekød til de danske forbrugere, har Danske Svineproducenter fremsat heftig kritik af lanceringen, hvor især en formulering har fået producenterne op i det røde felt.

Det er afsnittet, der hedder:

”Overdrevet brug af antibiotika til grise kan på sigt udgøre en reel trussel mod den danske folkesundhed, da det øger risikoen for udvikling af multiresistente bakterier. Derfor introducerer Danish Crown nu kød fra grise opdrættet uden brug af antibiotika på det danske marked.”

Danish Crown svarer nu på kritikken i en pressemeddelelse:

"Vi har været bevidste om, at der er behov for en meget skarp stillingtagen, for at komme tydeligt igennem med budskabet", siger Astrid Gade Nielsen, der er kommunikationsdirektør i Danish Crown, og fortsætter:

"Vi er meget bevidste om, at vores andelshavere gør, hvad de kan for begrænse forbruget af antibiotika, men vi ved også, at en del danske forbrugere har fravalgt grisekød efter den hidsige debat om resistens, og dem vil vi gerne vinde tilbage".

"vi skrev ikke danmark"

Astrid Gade Nielsen er uenig i, at formuleringen sætter den almindelige konventionelle produktion i et dårligt lys.

"Hvis vi havde skrevet, at overdrevet forbrug ”i Danmark” på sigt kan udgøre en trussel, så kunne jeg forstå, at de danske landmænd følte sig trådt på. I mine øjne minder det her om dengang økologisk kød kom på markedet i slutningen af firserne, hvor mange konventionelle landmænd oplevede promoveringen af økologisk kød som en indirekte kritik af deres produktion", siger hun og fortsætter:

"Jeg synes i stedet, det samlede danske landbrug bør være stolte af, at danske landmænd evner, at møde den kritik vi får fra omverdenen med konkret handling".

Danish Crown frygter heller ikke, at lanceringen af samarbejdet med Netto vil skade afsætningen af konventionelt grisekød i Danmark.

"Vi møder markedet og forbrugerne, og det er vejen til at løfte værdien af grisekød i bred forstand. Vi mærker en stigende interesse for vores produkter fra de danske detailkæder, og det skyldes ikke mindst vores brede produktpallette og vores vilje til at gå nye veje", siger Group CEO Jais Valeur.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle