DC-topchef: "Vi skal være meget dygtigere til at fortælle, hvad vi gør godt"

Jais Valeur er lettet oven på konferencen Meat2030 om bæredygtighed. Men nu venter arbejdet.

Jais Valeur indrømmer blankt, at han var spændt - nervøs nærmest - for udfaldet af den stort anlagte bæredygtighedskonference Meat2030, som Danish Crown onsdag i denne uge var værter for på Langelinie Pavillonen i København.

Med prominente talere fra ind- og udland, og med indbudte gæster fra både Greenpeace og kendte veganere og bæredygtighedsforkæmpere, var der lagt op til en interessant dag i jagten på en fremtid for kødproduktionen.

Her bagefter er det en glad og lettet topchef, der ser tilbage på dagen.

"Jeg har stadig troen på kødet. Jeg var bange for, at det ville udvikle sig til, at vi alle sammen skulle blive vegetarer. Men da vi snakkede om løsninger, var det ikke »pie in the sky« eller andre urealistiske forestillinger om, at hvis vi bare opfinder noget helt ny teknologi, så kunne man gøre alting anderledes", fortæller den adm. direktør for Danish Crown.

"Tværtimod var der enighed om, at kød har en plads som en del af en sund og nærende kost. Men der er brug for, at vi bliver mere relevante", siger han.

Mere certificering og transparens

Frem mod 2030 skal slagteriselskabet og dets landmænd ifølge Jais Valeur ændre en del ting.

"Vi skal være bedre til at italesætte bæredygtighed. Vi skal kunne certificere bæredygtighed bedre. Det koster ikke nødvendigvis, men det vil gøre os mere relevant for forbrugerne. Rigtig meget af det her handler om kommunikation af det, vi gør", siger han og påpeger, at Danish Crown de sidste år har reduceret sin CO2-belastning per kilo svinekød med 25 procent.

"Samtidig har vi over de sidste år mere end halveret vores anvendelse af nitrogen og phosfor i forhold til 1985. Men du finder ikke én forbruger, der vil sige det. De tror, at det er gået den modsatte vej. Så det har vi ikke været gode nok til at kommunikere", siger han og tilføjer så:

"Men der er også nogle ting, der skal kigges efter. Vi skal gøre nogle ting anderledes og kunne tænke anderledes. Jeg vil tro, at 2/3 af det, vi skal, ligger i en bedre fortælling og italesættelse. Og 1/3 i at levere på de udviklingsmål, der ligger".

Fortsætter du »som vi plejer«, er du død

At flere af oplægsholderne påpegede, at det haster med at stille om til mere grøn produktion, der tager hensyn til den stressede planet, bed Jais Valeur også mærke i.

Og topchefen hæfter sig ved, at det ikke kun er "unge, mediesmarte københavnere", der forventer omstilling.

"Der er global interesse for den her agenda. Og vores kunder i supermarkederne er med på det. I dag hørte vi fra Alibaba, at sustainability også er vejen frem for dem. De har 500 mio. brugere hver måned på deres platform. Så selvfølgelig kan vi blive ved med at gøre, som vi plejer. Men resultaterne bliver ikke bedre af det. Tværtimod", siger han og tilføjer:

"I USA udgør mandel- og sojamælk 20 procent af mælkeforbruget nu. Skal vi se det samme på kød, kommer vi kun til at slås på pris. Det kan blive et race to the bottom, hvis vi ikke lykkes med de her ting og får fundet en vej frem".

Jais Valeur melder dog, at han nu er optimistisk på de kommende år for hans andelshavere.

"Vi lægger nu sporene ud til, hvad landmændene kan gøre fremadrettet. Vi kommer ikke til at se en omstilling af dansk griseproduktion fuldstændig i løbet af få år. Det vil være urealistisk. Men vi lægger spor ud for de næste 20-30 år, så de investeringer, vi foretager, kan ske ordentligt".

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle