Delegeretmøde: Vi skal stå sammen for at skabe et godt omdømme

Der blev gjort status på kampagnen: Fremtiden er ikke så sort, som den har været.

Sidste år til Landbrug & Fødevarers delegeretmøde fik Lisbeth Olsgaard 10 milioner kroner til ændre landbrugets omdømme. TIl delegeretmøde i Herning i år skulle der så gøres status på, hvordan danskerne og politikerne ser på landbruget.

»Vi har åbnet gårdene, vi har gennemannoncerne snakket om bæredygtige gødningsformer, snakket om hvordan dansk know-how og innovation kan hjælpe Afrika på fode. Vi skal skabe en fortælling med danskerne, så står det meget stærkere,« siger Lisbeth Olsgaard, brandmanager i L&F med henvisning til de kampagne-videoer med Jørgen Leth som stemmefører, der har rullet henover danskernes TV-skærme.

Langt over mål

Med en målsætning om at 10.000 danskere skulle deltage i debatten om dansk landbrug, så gik kampagnen langt over mål. 60.000 har klikket sig ind på facebooksiden for kampagnen - 500 procent over målet.

»Socialemedier er en meget stærk kanal ud til danskerne. En af fortællingerne viste sig at være helt unik. Vi har lavet Åbent Landbrug i mange år, og det er en kæmpe indsats fra jeres side (landmænd red. ),« siger kommunikationsdirektør i L&F Leif Nielsen. Åbent Landbrug havde besøgsrekord med 87.000 besøgende, selvom der var færre gårde åbne.

»Vi skabte en medfortælling. Vi fortalte historier og drømme om nogle andre oplevelser til familier, som de ikke kan få i hverdagen. Vi er en åben produktion, som vi er stolte af, og gerne vil vise frem,« siger Leif Nielsen.

360.000 var forbi Åbent Landbrugs hjemmeside, og mere end 1 mio. mennesker har set reklamerne ude i byerne.

Danskerne har mistet tilliden

»Men vi har fået et problem. Danskerne tillid til fødevarersikkerhed og kvalitet har fået et knæk. Et knæk som skyldes MRSA og listeria. Det er en stærk fortælling. Alt det vi gør handler om at flytte magt. Uden danskernes tillid er det umuligt at få påvirket politikerne,« siger Leif Nielsen, der også påpeger, at hvis man skal kigge på, om penge til kampagnen har været godt give ud, så skal se på, hvad omgivelserne mener.

»Fødevareerhvervet har været inde i en positiv udvikling. Danskerne vil ikke bare stå ved siden af fødevarerhvervet, men også sammen med. Hvis man ikke har befolkningen med sig, så kan man ikke få bedre rammevilkår,« sagde formand for Dansk Folkeparti Kristian Thulesen Dahl i en video.

»Det betyder meget, at vi alle sammen bidrager, at vi står sammen. Uden det, så kan vi ikke vinde,« siger Leif Nielsen.

Emneord

l&f

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle