Derfor køber Arla Mellemøsten-osteforretning

En moderne fabrik og en række nye produkter er de væsentligste årsager til, at Arla så potentiale i Mondelez' Mellemøsten-forretning.

En topmoderne fabrik - og en række nye produkter til porteføljen af oste til markederne i Mellemøsten.

Det er ikke uden begejstring, at Rasmus Malmbak Kjeldsen, direktør for Arlas forretning i Mellemøsten, fortæller om årsagerne til købet af Mondelez's osteforretning i Mellemøsten og Nordafrika.

"Det er super spændende", siger han.

Årsagerne til, at købet er interessant er netop de to overstående.

Først og fremmest produktionen i Bahrain, hvor Mondelez nu overdrager sin moderne fabrik med en kapacitet på omkring 66.000 tons færdige produkter årligt.

"Et virkelig stærkt element i købet er, at vi stod over for at skulle investere op mod 90-100 mio. Euro (600-750 mio. kr., red.) i de sites, vi har i dag. Nu har vi med købet her mulighed for at tage det i ét hug. Og niveauet på det nye site er virkelig højt, med masser af fri kapacitet, så det fremtidssikrer os", forklarer han.

I dag producerer Arla 55.000 tons årligt i regionen på de nuværende fabrikker. Dermed fordobler man i teorien kapaciteten.

Men i realiteten skal en del af den nuværende produktion rykkes til den nye fabrik. Hensigten er samtidig, at man hurtigst muligt skifter til, at produktionen skal ske på baggrund af mælkepulver og -fedt leveret fra andelshaverne.

smelteost på glas, i blok og på dåse

Den anden årsag skal findes i Mondelez' ostemærker, der sælges under navnet Kraft.

"Vi får adgang til nogle ostekategorier, vi ikke har været i tidligere. De største er smelteost på glas, smelteost i blokke og smelteost på dåse. Dem har vi ikke været så stærke i tidligere", forklarer Rasmus Malmbak Kjeldsen.

Arla køber mærket Kraft med, til brug i Mellemøsten og Nordafrika. Men det er ikke sikkert, at forbrugerne kan finde det mærke i supermarkedernes ostediske længe frem.

"Vi skal kigge på, hvorvidt vi ønsker at komme noget af det ind under Puck-mærket. Det vil nok blive tilfældet over tid", mener Mellemøsten-direktøren.

Køb opfylder ikke vækstmål

Med købet kommer direktøren et godt hak tættere på målet i Arlas vækststrategi Good Growth om at fordoble forretningen i Mellemøsten - en forretning, der traditionelt har været lukrativ for Arla.

"Det udgør en fornuftig tilvækst i forretningen. Det er ikke 40 procent, men heller ikke 5. Det er et godt element, men vi er bestemt ikke hjemme med vækstmålene", forklarer han.

"Vi har en målsætning om, at vi skal vokse 8-9 procent om året. Så meget vokser markedet ikke, så hvis vi skal nå målene, skal vi tage markedsandele og have innovation, der skaber vækst. Det har vi kunnet de sidste år, selv om markedet har været presset af olieprisudviklingen".

Arla forventer i år at omsætte for knap 4,2 mia. kroner i Mellemøsten og Nordafrika i år. Heraf ligger langt størsteparten i Golf-landene.

mondelez vil fokusere på snacks

At Mondelez vælger at sælge brandet og produktionen fra skal formentlig findes i, at man har lagt en strategi om især at fokusere på snacks.

Koncernen, der er en af verdens største, står blandt andet bag brands som Toblerone, Oreo, Lu-kiks, samt ostemærket Philadelphia. Sidste år var omsætningen 171 mia. kroner.

Overtagelsen ventes at ske sidst i maj næste år. Den lange overtagelsesperiode skyldes, at Mondelez skal have flytte produktionen af nogle drikkevarer fra fabrikken i Bahrain, før overtagelsen kan finde sted.

Derudover skal myndighederne godkende aftalen.

Parterne har aftalt, at de ikke oplyser prisen på handlen.

Emneord

arla

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle