Det svære giver energi

Budgettet er stort, organisationen er stor. Opgaven er stor. Gejsten er stor.

IAf Marie Gang Larsen

Hanne Søndergaard er en del af Arlas koncernledelse og har ansvaret for marketing og innovation i mejerikoncernen. Hun har arbejdet i virksomheden, siden hun blev uddannet fra handelshøjskolen i 1989. I 16 år arbejdede hun i England, men i 2010 blev hun hentet hjem til hovedkontoret.

”Da jeg gik på handelshøjskolen var der to veje at gå, hvis du var interesseret i fødevarer: Carlsberg eller MD Foods, og der var helt klart noget, der drev mig i retning af mejeri og landbrug”.

Hvorfor?

”Det var mit liv. Jeg var vokset op med mælkeproduktion. Jeg var den ældste og meget med i at bygge min fars landbrug op og arbejdede på gården i fritiden, og så var vi en familie, der debatterede meget. Landbrugspolitik, rentepolitik, finansiering af landbrug og hvad ved jeg. Det var et område, hvor jeg syntes, der var nogle spændende kampe, og så er der noget grundlæggende sundt ved mejeri. Samtidig var MD en attraktiv virksomhed: En dansk forretning, der var dygtig, gjorde spændende ting og fyldte noget i landskabet. Dét ville man gerne være en del af som nyuddannet”.

Og hun har været der siden – på mange forskellige poster.

”I min tid i Arla, har jeg været heldig at være nogle steder, hvor vi var lidt udfordrede. Da jeg kom til England, var vi meget små, og alle var spændte på, hvad vi ville. Der var mange ting, som bare var meget fra begyndelsen, og det får jeg energi af”.

Mange gange i sin karriere har hun siddet centralt, når noget var nyt og uprøvet eller stod overfor en stor forandring. Det ukendte og svære motiverer:

”Der er et eller andet, der skal køres hen i den rigtige havn. Der er noget, vi har sat op, som enten skal bringes til at fungere eller køres et andet sted hen. Med nogle mennesker i forskellige roller, der skal finde en model for, hvordan vi kommer videre… Hvordan er det, vi herfra er med til at gøre Arla til en bedre virksomhed? Hvordan skaber vi den rigtige forretning for Arla, så vi skaber værdi for landmændene?”

Hvad giver dig energi i din nuværende rolle som ansvarlig for marketing og innovation?

”Jeg tror på, at vi i Arla har det, der skal til for at skabe fremtidens mejeri. Det, der giver mig energi, er, hvordan får jeg os alle sammen til at tro på det og til at fokusere på det, der skal til for at gøre det. Den der drøm om, hvad vi kan opnå og udrette, dét giver mig energi, og så giver det mig energi at se mennesker gøre noget ved det.”

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle