Detaileksperten: Landmad rammer to vigtige trends

Lokale varer og nethandel er to af tidens vigtigste strømninger.

Ethvert godt koncept er drevet af en ildsjæl. Det er det, der afgør, om en ny forretning bliver en succes eller fiasko.«

Detailhandelsekspert og fremtidsforsker Jesper Bo Jensen, der er direktør i aarhusianske Fremforsk, Center for fremtidsforskning, er sådan set ikke i tvivl om, at landmads-konceptet rammer plet med lokale fødevarer, der hvor kunderne bor.

»Vi har tre trends i detailhandlen. Discount, nethandel og så up-markedet med lidt dyrere varer, og der må man jo sige, at landmad.dk rammer to af tidens trends med både nethandel og kvalitetsvarer,« lyder Jesper Bo Jensen vurderingen, og han tilføjer lidt eftertænksomt:

»De er jo egentlig fantastisk, at det ikke er økologiske varer, der sælges i butikkerne, men det passer rigtig godt med det, vi i øvrigt ser. At folk er blevet mere optaget af kvalitet og lokale varer end, at det absolut skal være økologisk.«

Franchise udfordrer

Landmad.dks struktur med både nethandel og opskrifter er ifølge fremtidsforskeren en rigtig god ide:

»I London er næsten halvdelen af dagligvarehandlen rykket over på nettet, og det er også den vej, det går herhjemme. Folk vil også gerne have inspiration til, hvordan det skal bruges, det man nu har købt.«

Der hvor Jesper Bo Jensen ser den helt store udfordring, det er i konstruktionen med franchise-butikker:

»Det er en kendt sandhed i butiks-branchen, at det ikke er afgørende, hvad der er på hylderne. Det er den, der driver butikken, der er alt afgørende.«

»En enkelt dårlig historie kan helt vælte læsset. Så franchisetagerne skal virkelig holdes op på konceptet og være bundet til det kvalitetsniveau, man har aftalt. Det er også den helt store udfordring for en forretning som Landmad.dk.«

Ambitionsniveauet

Louise Dolmer har store ambitioner for Landmad.dk. Ikke færre end 50 butikker rundt om i de større danske byer er målet.

»Det lyder sådan set opnåeligt nok,« mener Jesper Bo Jensen.

»Markedet er der. Især i Østjylland, Fyn omkring Odense og Svendborg og så selvfølgelig Sjælland omkring København.«

»Men man skal huske på, at Bilka jo er fyldt med kunder tirsdag formiddag, der helst vil have tre mørbrad for 100 kr. Så der skal være et vist befolkningsgrundlag for at drive den slags butikker som landmad.dk.«

»Ikast og Hammel, nej det tror jeg ikke rigtig på, men i Holstebro og Silkeborg kan det godt lade sig gøre,« mener Jesper Bo Jensen.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle