Discount-direktøren: Danske fødevarer er alt for billige

Udvalgt til weekenden: "Stop med at beklage jer", siger indkøbsdirektøren i den fremadstormende discountkæde Rema 1000."Danske landmænd leverer nogle af verdens bedste fødevarer".

Hvad trender lige nu hos forbrugerne, Anders René Jensen?

Alle snakker klima. Hvis der blev købt lige så meget, som der bliver snakket, så ville det være helt vildt. Der er dog en helt klar tendens væk fra rødt kød mod lyst kød og mere plantebaseret kost. Nærhed og lokale varer i sæson betyder mere og mere. Vi får nogle gange skældud for miljø-svineri, når der er grønne asparges fra Sydamerika på hylderne. Så klima er klart trendy. Næsten mere end økologi.

Hvad vælger forbrugeren, når en øko- og en klima-kotelet ligger ved siden af hinanden?

Øko-koteletten, hvis prisen er den samme. Forbrugerne mener stadig, at økologi bonner ud på flere parametre som renhed og dyrevelfærd. Hvis man er interesseret i klima, så vælger man noget andet end kød.

Hvordan oplever du kvaliteten af danske fødevarer?

Vi har nogle af verdens bedste landbrugsprodukter. Vi arbejder med forædling og udskæringer på en helt anden måde. Engang skulle man til Frankrig og Italien for at hente inspiration. Nu kommer alle til Danmark for at opleve madkunst.

Sælger landbruget sig godt til forbrugerne?

Arh, nogle gange klager landmænd for meget og er for defensive. Jeg ved godt, at der kan være grunde til det, men forbrugerne er trætte af at høre om MRSA, pesticider i grundvandet, og at det hele enten regner væk eller visner. Hvis der er noget, folk ikke gider, er det at høre beklagelser over, hvor svært det hele er. Selv om det kan være et problem.

Hvad kan man så gøre?

Jeg synes, at landmændenes virksomheder som Arla og Danish Crown har været langsomme i optrækket. Man har været længe om at gribe muligheden for at skabe en profil på at være bæredygtige. Landbruget skal udnytte den positive tendens lige nu, hvor det handler om bæredygtighed, madspild, ingen plastic og sæsonvarer. Dansk landbrug kan sætte flueben ved det hele, hvis man tænker produktet, emballagen og sæson strategisk igennem i forhold til forbrugerne. Arla gør det i nogen grad og Danish Crown knap så meget, men de er kommet efter det med deres klimaplaner.

Hvis danske fødevarer er så fremragende, burde de så ikke være dyrere?

Danske fødevarer er alt for billige i forhold til kvaliteten. I Italien er fødevarerne jo slet ikke billige, for italienerne er vant til at betale for kvalitet. Vores italienske leverandører ryster på hovedet over de priser, som vi sælger deres pasta til.

Er det ikke godt, at vi har verdens bedste og billigste fødevarer?

Det kan man godt sige, men det koster altså også at lave kvalitet. Udfordringen er, at forbrugerne ikke bruger ret meget af den disponible indkomst på fødevarer sammenlignet med andre lande. Derfor er danske fødevarer urimeligt billige. Det er jo vigtigt, at producenterne kan leve af det

Hvis skyld er det?

Danskere har et enormt prisfokus, og vi elsker at gøre et godt køb. For danskerne er udgifterne til mad nærmest et nødvendigt onde, og det er med til at holde priserne nede. Og så betaler danske landmænd stadig af på en gammel gæld fra dengang, hvor det handlede om at få de højeste udbytter og flest grise.

Bærer I ikke også en del af ansvaret for det?

Bestemt. Vi har alle været med til at presse priserne ned. Også detailhandlen. Vi vil gerne lære folk respekt for fødevarer, og at de koster, men vi kan ikke gøre det alene. Landbruget skal selv være med at fortælle den gode historie.

Der ligger jo discountbutikker side om side i de fleste byer. Det fremmer vel ikke priserne?

Vi har en forretning, der skal løbe rundt, og vi åbner en ny butik, så snart det giver mening. I virkeligheden er der alt for mange butikker i Danmark. Der er tre gange så mange kvadratmeter butik pr. kunde i Danmark sammenlignet med gennemsnittet i Europa. Konkurrencen er hård, og det presser priserne ned. Det er jo åndsvagt, at mælk og vand koster det samme.

Skal man satse konventionelt, økologisk eller klimavenligt?

Der er så mange dilemmaer, og forbrugerne må vælge, hvad de synes er vigtigst. Konventionelt landbrug er noget af det meste effektive, der findes. Det er en ren upsite, hvor landbruget kan levere på de fleste af de ting, der betyder noget for forbrugerne. Bolden er foran et tomt mål.

 

Faktaboks

Anders René Jensen
 og Rema 1000:

  • Anders René Jensen har været indkøbs- og marketingdirektør i Rema 1000 siden 2005.
  • Rema 1000 er en landsdækkende discountkæde, kendt bl.a. for partnerskab med Gram Slot, samarbejde med Lene Conradsen og Peter Bruun om frilandsgrise og salg af økologiske æg fra Vallø Slot. Butikkerne er drevet efter en franchisemodel med selvstændige, lokalkendte købmænd i spidsen for den enkelte butik. Der er 350 Rema 1000-butikker i Danmark.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle