DLF sætter massivt ind i Polen

Det polske marked for græs og kløver er et af Europas største. Nu skal der stå DLF på mindst halvdelen.

De danske frøavlere i DLF sætter nu massivt ind på at tage markedsandele på det store polske marked for græs og kløver.

Det sker med oprettelsen af et polsk datterselskab og ansættelsen af syv medarbejdere. Som chef for det nye, polske selskab er det lykkedes at rekruttere en tidligere direktør fra en af konkurrenterne i Polen.

»Vi går et skridt tættere på kunderne og vil fremover også sælge direkte til landmændene frem for kun at bruge distributører«, fortæller salgs- og marketingdirektør i DLF Søren Halbye.

»Vi har haft vækst i Polen i de seneste år, og det er et meget interessant marked. Polen er det største frømarked i Østeuropa både til foder og plæne, og landet har en pæn vækst i økonomien«, siger han.

Selv om DLF langt fra er ny i Polen, skal markedsandelene sparkes markant opad.

»I mange af landene i Vesteuropa har vi halvdelen eller mere af markedet. Det skal vi også forsøge i Polen«, forklarer Søren Halbye, der ikke ønsker at sætte konkrete tal på den nuværende markedsandel. DLF er dog allerede en betydende spiller.

Ud over at sælge større mængder i det store landbrugsland vil DLF også øge værdien.

»Vi vil gerne gå fra at sælge renvarer til at sælge vores blandinger og brands. Det bliver ikke nemt. Der er mange, der har forsøgt sig i Polen, og det tager tid at gøre noget«, siger han.

Faktaboks

DLF og Polen

  • Frømarkedet i Polen er 10-11.000 ton. Dobbelt så stort som Danmark. Fodergræs udgør ca. 55 pct.
  • Det nye selskab skal primært sælge til polske landmænd. 
Sukkerroer og plænegræs sælges via andre kanaler.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle