DLG: Det er umuligt at ændre oplægning af korn

Det er ikke oplagt at ændre praksis for oplagring af korn, lyder det fra DLG, der også sælger oplagt korn, før det er afregnet.

Landmænd, der leverede til det konkursramte BMG, har tabt penge, fordi deres oplagte korn var blevet solgt før konkursen.

Det har mødt stor kritik fra en række berørte landmænd, og andre landmænd lorne ved at lægge korn op.

Det har man mærket hos DLG, hvor flere landmænd, der har været berørt af konkursen hos BMG, har henvendt sig for at få tjekket deres kontrakter.

Det fortæller Jesper Pagh, der er COO og medlem af direktionen i DLG. Han fortæller, at man også hos DLG praktiserer at sælge oplagt korn, før det er afregnet med landmanden.

- Det er i øvrigt normal praksis i grovvareselskaberne, siger Jesper Pagh.

Han forklarer, at landmændene dog til hver en tid kan få udleveret et parti korn i samme mængde og kvalitet, som man har oplagt. En praksis, som man ikke har fundet anledning til at ændre efter BMG-konkursen.

Kan ikke ændre oplægning

Ifølge lovgivningen skal man, lige meget om man opbevarer korn, frø, kartofler eller andre varer hos en nabo eller et selskab, kunne pege på præcis den silo eller bunke, hvor ens ejendom særskilt befinder sig, hvis man ifølge ejendomsretten skal være helt sikker på erstatning i tilfælde af en konkurs.

Men det ser DLG ikke som en realistisk forsikring af landmændene.

- Det er praktisk umuligt at gøre det på den måde. Skulle det gøres, ville der kun være plads til en brøkdel af det korn, vi har oplagret i dag, og det betyder, at det vil være forbundet med væsentlig større omkostninger for landmændene.

Opdateret 22. juni.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle