DLG lancerer ny strategi: Flytter fokus fra grovvarer til byggeri og energi

Væksten skal i højere grad komme fra byggeri og energi, samtidig vil bæredygtighed være en hjørnesten i ny DLG-strategi

Fremtidens forretning i landets største grovvarekoncern, DLG, skal bygges op omkring bæredygtige løsninger. Det er budskabet fra koncernen, der netop har offentliggjort sin nye koncernstrategi, Creating the Future 2030. Frem mod 2030 vil DLG fortsætte de seneste års vækst og investere betydeligt i bæredygtige løsninger.

- DLG er af mange kendt som et landbrugsselskab, men vi er mere og andet end det. Med den nye strategi sætter vi en tydelig streg under, at energi og byggematerialer er vigtige forretningsområder for DLG, og det vil fortsat være dér, hvor vi ser en betydelig del af væksten de kommende år. Den grundlæggende styrke i vores forretningsmodel er, at vi har bygget koncernen op om tre robuste forretningsområder, som dækker fundamentale behov for fødevarer, energi og tag over hovedet. Det gør, at den underliggende efterspørgsel er stabil, og samtidig giver bredden i forretningen os styrken til at modstå de udsving, vi indimellem oplever i markedet,” siger administrerende direktør Kristian Hundebøll i en pressemeddelelse.

Med den nye strategi samles de klassiske forretningsområder, Agribusiness og Premix & Nutrition, der har med grovfoder, korn, vitaminer og mineraler at gøre, i forretningsenheden Food. Samtidig opdeles Energy og Retail i to forretningsenheder, Energy og Housing. Indenfor hvert forretningsområde er målsætningen at fastholde og udbygge de markedspositioner og det økonomiske udgangspunkt, der blev opbygget med strategien Leading the Way 2021.

- Det er nu, vi skal definere fremtidens DLG-koncern. Vi skal fortsætte væksten, men på en ansvarlig måde. Creating the Future 2030 er en strategi, som i høj grad er drevet af værdier og et ønske om at tage samfundsansvar, men hvor vi samtidig stræber efter at fortsætte den positive udvikling, der har været i forretningen de seneste år,” siger bestyrelsesformand Niels Dengsø Jensen.

Fremtidens forretning er bæredygtig

Bæredygtighed er en kommerciel mulighed for DLG, og det skal være en hjørnesten i forretningen i fremtiden. Derfor vil koncernen over de kommende år fortsætte med at udvikle forretningen og servicere de eksisterende behov i markedet, men samtidig sætte sig i førersædet inden for bæredygtighed. Det er ambitionen, at DLG vil investere to milliarder kroner  i den bæredygtige omstilling frem mod 2030.

- Vi skal investere endnu flere penge, kompetencer og mere tid, end vi allerede har gjort, i nye produkter og produktionsformer indenfor alternative proteiner, inputprodukter til planteavl og grønne energiformer. På den måde løfter vi både DLG’s og vores mange kunders indtjeningspotentiale, mens vi samtidig bidrager til den bæredygtige omstilling. Der er brug for handling og løsninger, og her ser vi os selv som en central aktør, siger Group CEO Kristian Hundebøll.

Markedsleder i Europa

DLG omsatte i 2021 for 59 milliarder kroner, og mere end to tredjedele af omsætningen blev genereret uden for Danmarks grænser. Koncernens aktiviteter er primært fødevarerelaterede, mens 40 procent kommer fra salg af energiprodukter og byggematerialer (tidligere Energy & Retail) – et forretningsområde der tegnede sig for 80 procent af indtjeningsvæksten i den seneste strategiperiode og dermed har været en betydelig vækstmotor for koncernen. Både salget af energiprodukter og byggematerialer har primært sit udgangspunkt i Tyskland, som er DLG-koncernens største marked. I 2022 forventes omsætningen på det tyske marked at runde 40 milliarder kroner.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle