Dyrevelfærd – et adgangskrav til køledisken

*Ordet er frit'. Nedenstående er udtryk for skribentens egen holdning.

Af Steen Nørgaard Madsen, Arla bestyrelsesmedlem, L&F formandsskab

"I Påsken læste jeg en artikel i LandbrugsAvisen, der satte fokus på løbegårde til vores malkekøer. Et initiativ, der giver dyrene mere plads, og som kan hjælpe flere af Arlas økologer til at opfylde kravet om otte kvm staldplads pr. ko fra 2025. For at komme hurtigt på markedet og for at kickstarte omstillingen giver Arla et tillæg på 4,5 øre pr. kg. mælk fra årsskiftet til de økologer, der allerede lever op til dette.

I artiklen interviewes en mælkeproducent, der siger, at forbrugerne skal betale for den dyrevelfærd, der hele tiden bliver bedre ude på gårdene. Han er bekymret for, om pengene til plads-tillægget tages fra andre andelshavere, men så enkelt kan det desværre ikke stilles op.

Tillæg til specialmælk tages fra den fælles »mælkepengekasse«, men alle indtægter lander også her. En ny specialmælk ser kun dagens lys, hvis den kan bidrage positivt til fællesskabets interesser, hvilket ofte – men ikke altid – handler om kroner og øre; måske er der en større indtjening at hente, måske kan der spares – og dermed tjenes – penge på logistik og forarbejdning, eller måske er den nye mælketype et vigtigt strategisk led i at bevare en markedsandel. Uanset motivationen skal en specialmælk altid være en god ide at indføre for fællesskabets skyld. Den skal ikke blot gavne de enkelte landmænd, der leverer til konceptet, men komme alle Arlas andelshavere til gode. På samme måde er det med økologien. Den bidrager til en fælles indtjening og en platform, der er vigtig og værd at fastholde.

I Arla har vi gjort rigtig meget for at føje værdi til den konventionelle mælk; Arla 24 er nu fra køer på græs, som fodres med Non-GM foder, og mælken har fået to dyrevelfærdshjerter. Derfor er det vigtigt, at vi samtidig sætter ind på økologien – og vi er godt i gang. Siden november har danske forbrugere kunnet købe klimakompenseret mælk, hvis de vælger Arla ØKO-mælken, og inden længe vil disse kartoner bære tre dyrevelfærdshjerter.

Alle Arlas andelshavere bidrager til et løft af økologien. Ligesom alle bidrog til det løft af den konventionelle mælk, der var brug for. Fordi det er sund fornuft at investere for at bevare en markedsandel, og økologien er virkelig en kategori, der vil være ærgerlig at miste fodfæste i. Snubler vi her, risikerer vi at blive løbet over ende af især plantebaserede alternativer, der bejler til samme forbrugergruppe. Vi skal overbevise øko-forbrugerne om, at det er fornuftigt at holde fast i at drikke mælk; fordi det er sundt, og fordi vi landmænd arbejder for at minimere vores klimaaftryk og samtidig optimerer på den dyrevelfærd, der i forvejen er rigtig god.

Set fra køernes synspunkt er der flere ting at glæde sig over ved udsigten til at få en løbegård; frisk luft, D-vitaminer og mere plads at bevæge sig rundt på i løbet af dagen og natten. Og initiativer som dette er en vigtig del af den snak, vi i Arla har med kunderne om, hvad produkterne skal koste. Det er klart. Samtidig må vi erkende, at dyrevelfærd i dag er en del af det, vi kalder ’license to produce’. Det er et adgangskrav for at få vores mejeriprodukter indenfor i supermarkederne og helt hen i køledisken. Kunder og forbrugere vil have vished om, at køerne har det godt. Ellers går de andre veje".

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle