Efter et år med plantefars: Stabilt salg over forventningerne

I december 2017 kunne forbrugerne samle hakket plantefars op fra køledisken i supermarkedet, og ifølge producenten ligger salget stabilt - og går ikke kun til vegetarer.

Det er nu lidt over et år siden, at den Randers-baserede virksomhed Naturli' Foods sendte sit produkt 'Hakket' på gaden, som er en plantebaseret pendant til hakket oksekød.

Ifølge Naturli' har 'Hakket' indtaget en markedsandel på fem procent af det hakkede oksekød, som Salling Group - tidligere Dansk Supermarked - sælger i Netto, Føtex og Bilka.

Og det er langt fra kun vegetarer og veganere, der lægger det plantebaserede produkt i kurven.

Analyser fra boner viser, at det bare er cirka 12 procent af køberne af plantefarsen, der er vegetarer eller veganere.

"Det viser, at flere almindelige forbrugere tager kødfrie alternativer til sig. Der bliver flere fleksitarer (ikke-vegetarer, der har kødfri dage, red.)", siger direktør i Naturli' Foods, Henrik Lund, og fortsætter:

"For os handler det heller ikke om at omvende alle til at blive vegetarer, men vi forsøger at lave nogle produkter, som alle kan arbejde med, har råd til og kan lide".

Det vakte stor opsigt, da Naturli' lancerede sin plantebaserede "hakkekød", og det gav vind i sejlene for salget, der på et tidspunkt lå på 10-12 procent af det solgte hakkekød i Salling Group.

"Nu har salget stabiliseret sig på et niveau, der stadig er væsentligt over vores forventninger", siger Henrik Lund.

mere eksport end hjemmesalg

Naturli' eksporterer størstedelen af sine produkter, og i juni landede man i Storbritannien en aftale med landets næststørste supermarkedskæde, Sainsbury's, hvor produktet nu bliver solgt i 400 butikker.

Her vil Henrik Lund ikke ud med volumetal for salget, men forklarer, at det "går helt forrygende", og at briterne især er glade for virksomhedens plantebaserede smørerstatning.

Ved offentliggørelsen af aftalen udtalte Henrik Lund, at man håber at sælge en halv million pakker 'Hakket' i det første år i Storbritannien.

Naturli's største eksportmarked er Australien, hvor virksomhedens produkter kan købes i kæden Woolworths.

Ifølge Henrik Lund er fordelingen cirka 70-30 mellem eksport og salg i Danmark. Naturli' eksporterer til blandt Sverige, Schweiz, Østrig og en række andre europæiske lande.

Næste mål er nu USA, oplyser direktøren.

Faktaboks

Om Naturli' Foods:

Holder til i Randers

Havde i 2017 et overskud på 7,4 mio. kr mod 6,2 mio. kr. året før

Sælger bl.a. mandelmælk og plantebaseret smør

Har senest lanceret kyllingeerstatning og fars baseret på ærter

Produktet 'Hakket' er baseret på soya

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle