Efter fem års kritik af IT-systemer: 22 direktører kræver garantier fra styrelse

Udvalgt til weekend: Efter fem års gentagen kritik har landbrugets rådgivningsvirksomheder forlangt garantier fra Landbrugsstyrelsen om bedre IT-systemer.

22 direktører fra landbrugets rådgivningscentre går nu i samlet flok til Landbrugsstyrelsen med krav om garantier for, at driftsikkerheden af Landbrugsstyrelsens IT-systemer og Tast selv-service bliver markant forbedret i 2020.

Det fortæller Niels Peter Madsen, formand for branchesamarbejdet DLBR og direktør for Kolding Herreds Landbrugsforening.

"Vi havde DLBR-formandsmøde i går, og i dag sender vi på vegne af alle 22 DLBR-direktører et nødråb til Landbrugsstyrelsen om de uholdbare forhold, der har været med Tast selv-service i den igangværende periode", siger han.

"Hvis vi ikke får en garanti for, at det kommer til at køre markant bedre, tager vi fat i ministeren!".

Frygter gentagelse

Det er langt fra første gang, DLBR-direktørerne rejser problemerne med fejl og mangler i Tast selv-service over for Landbrugsstyrelsens ledelse.

Det samme gjorde DLBR-formandskabet på møder i 2014, 2015, 2017 og 2018, ligesom både Seges og Landbrug & Fødevarer har rejst kritik.

"Vi har altid fået høflige svar. Det har bare aldrig flyttet noget markant", siger Niels Peter Madsen.

Derfor har DLBR-direktørerne noget at have det i, når de på randen af et nyt år med nye ansøgningsrunder frygter, at problemerne vil gentage sig.

"Det her er af største vigtighed for DLBR og for vores medarbejdere, men så sandelig også for vores landmænd, hvor regningen jo ender i sidste ende, når noget ikke kører optimalt", siger Niels Peter Madsen.

Ustabile systemer

Ifølge Niels Peter Madsen er det samtlige rådgivningsvirksomheder i DLBR, som døjer med styrelsens IT-systemer.

"De er ustabile, de går ned. Og når der kører ordninger med først-til-mølle, hvor medarbejderne møder rigtig tidligt ind for at sidde klar ved tasterne, risikerer de, at der er sort skærm. De risikerer også, at mens de sidder og arbejder for en kunde og er ved at være færdig efter nogle timer, er der undervejs blevet ændret på kortene, fordi der sker en løbende opdatering hele tiden. Det er ikke tilfredsstillende".

Uffe Bertelsen, direktør i LandboNord, bekræfter billedet.

"Det her rammer os alle sammen. Systemerne er simpelthen ikke driftsikre nok. Det grænser til det umulige at tilrettelægge en hensigtsmæssig planlægning af vores opgaver, fordi systemerne hele tiden er nede eller har fejl. Det giver en masse frustrationer og et enormt arbejdspres for vore konsulenter. Og et eller andet sted går det jo ud over vores kunder".

Børge Sørensen, direktør for Landbrugsrådgivning Syd, supplerer:

"Det er et stigende problem, at de IT-systemer, som vi jo SKAL betjene os af, ikke er klar, når vi skal bruge dem. Landbrugsstyrelsen siger, at det meste virker godt, og det kan også godt være. Men hvad hjælper det, hvis ’gem’-knappen’ ikke virker?".

Faktaboks

Konsulenter fik nok i 2019

  • 2019 var året, hvor tålmodigheden med Landbrugsstyrelsens ustabile IT-systemer slap op hos mange landbrugskonsulenter, som er afhængige af systemerne i arbejdet med at lave ansøgninger og indberetninger for landmændene i Tast selv-service. 
  • I sidste uge var det planteavlskonsulenterne i Landbrugsrådgivning Syd, der klagede over utålelige og stressende arbejdsforhold.
  • Landbrugsstyrelsen har nedtonet kritikken med henvisning til, at langt de fleste ordninger fungerer godt.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle