Efter regelkaos: Udlændinge overvejer at droppe danske smågrise

Udenlandske opkøbere af smågrise overvejer at droppe Danmark, fordi nye regler gør det mere end bøvlet at planlægge og transportere dyrene.

Ikke bare danske transportører og opkøbere af smågrise er i oprør over Fødevarestyrelsens opstramning af reglerne for kontrol med eksport af dyr.

Til landbrugsavisen.dk forklarer den polske smågriseopkøber Thomaz Debowski fra Litraco, der ugentligt henter seks vognlæs smågrise i Danmark, at de nye danske regler gør arbejdet enormt vanskeligt.

"De nye regler skaber problemer for alle i branchen, og det er ikke sådan andre steder. I f.eks. Tyskland kan vi godt lave mindre ændringer i logbogen, hvis vi forklarer myndighederne hvorfor", siger han.

en lastbil kan bryde sammen

Fødevarestyrelsens opstramning, der trådte i kraft 1. juli, betyder, at det nu ikke længere er muligt at ændre i den lovpligtige logbog, der følger transporten, under 48 timer før afgang.

Det har allerede skabt problemer for flere, der skal vente to døgn, hvis f.eks. lastbilen bliver udskiftet eller afgangspunktet ændrer sig.

"Det kan ske i vores branche. Hvis markedet ændrer sig, kan der ske ændringer i handlerne indenfor kort tid. Men det kan også bare være en lastbil, der bryder sammen på vej til afhentning. Nu skal vi så vente 48 timer, før vi kan få lov at hente grisene med en ny. Det gør det meget svært", siger Thomaz Debowski.

Overvejer at droppe Danmark

Den tyske vognmand Sebastian Meyer fra Viehhandlung Meyer fortæller, hvordan både han selv og tyske griseomsættere overvejer helt at droppe at hente danske smågrise.

"Der er så mange problemer i Danmark lige nu, at vi ikke kan fortsætte. I forvejen er der rigtig mange ting, der skal være styr på, som GPS-sporing og vaskning af biler, og det gør vi gerne. Men det her er så vanskeligt, at vi nok bliver nødt til at kigge andre steder hen og hente flere her i Tyskland og i Holland", siger han til landbrugsavisen.dk.

Ud over 10.000 smågrise ugentligt i Danmark, henter Sebastian Meyer smågrise i bl.a. føromtalte Tyskland og Holland, og her oplever han ikke samme rigide system, som der er indført i Danmark efter 1. juli.

"I Holland skal vi indsende papirerne kl. 8 om morgenen dagen før afgang, så det er lidt over et døgn. Men vi kan godt lave ændringer op til afgang, hvis f.eks. lastbilen punkterer. Sådan er det i resten af Europa", siger Sebastian Meyer og fortsætter:

"Dyrlægen tjekker selvfølgelig den nye lastbil ved afgang, men det plejer ikke at være et problem at gøre på dagen".

"danmark modarbejder smågriseeksport"

Ifølge Sebastian Meyer er det et dansk ønske om at skaffe flere slagtesvin til de danske slagterier, der har betydet det store besvær.

"Det er bare min mening, men jeg føler mig overbevist om, at den danske regering vil have færre smågrise ud af landet. De vil beholde slagtesvinene i Danmark, men jeg synes, at det er en meget underlig måde at gøre det på", siger han.

Polske Tomaz Debowski undrer sig over, at man ikke ønsker at støtte eksporten.

"Jeg synes, at de danske myndigheder skulle støtte branchen, men det gør de ikke på nuværende tidspunkt. De skaber problemer i stedet for, og jeg forstår ikke hvorfor", siger han.

Faktaboks

Stramning med eksportkontrol

  • Stramningen af kontrol med dyretransporter ud af landet faldt på plads i december sidste år og blev aftalt af den daværende regering og Dansk Folkeparti.
  • Aftalen kom på baggrund af en skandalesag fra Fødevarestyrelsen, hvor det stod klart, at styrelsen havde opgivet af sanktionere hundredevis af sager om overtrædelser i forbindelse med sager om dyretransporter.
  • Som konsekvens er blandt antallet af kontroller skruet op fra 100 årligt til 250 om måneden i det sidste halvår af 2019.
  • Samtidig har Fødevarestyrelsen opstrammet reglerne for indsendelse og godkendelse af den lovpligtige logbog, der følger transporten. Den har hele tiden skullet være indsendt 48 timer før afgang, men kan nu ikke længere ændres op til afgang, uden der skal gå nye 48 timer.
  • I to uafhænige sager står grise til aflivning, fordi 48-timersreglen har forhindret deres afgang.
  • Du kan læse om Michael Vinderslevs 17 grise her og Carlo Vendelbos 680 grise her.

Emneord

Top2

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle