Elendigt IT-system får konsulenter til at sige op

IT-systemet, konsulenter bruger til at lave EU-ansøgninger for landmænd, har igen i år givet problemer. Det går i den grad ud over arbejdsmiljøet, påpeger landbrugsrådgivere.

I efterdønningerne på endnu en kaotisk EU-ansøgningsrunde på grund af et ustabilt og fejlfyldt IT-system, råber en række konsulenter fra landbrugets rådgivningscentre nu vagt i gevær.

Det gælder blandt andet økologikonsulent i Landbrugsrådgivning Syd, Anne Mette Fruekilde, der påpeger, at systemet, som Landbrugsstyrelsen står bag, kraftigt forringer arbejdsmiljøet for de konsulenter, som arbejder med det

- Det koster kolleger. Det har det også gjort i år, siger hun, og fortæller, at hun selv har to kolleger, som har fået nok, og som har sagt op.

- Og hvert år ser vi folk gå ned med stress. Jeg mødte selv muren sidste år og måtte lige tage en ’forlænget sommerferie’ for at komme ovenpå igen, siger Anne Mette Fruekilde.

Onsdag i denne uge var hun taget på Christiansborg sammen med sin kollega Søren Wind og formand for Landbrugsrådgivning Syd, Antoni Stenger for at gøre politikerne i Miljø- og Fødevareudvalget opmærksom på de store arbejdsmiljømæssige konsekvenser, som systemet har.


Onsdag eftermiddag var Landbrugsrådgivning Syd på Christiansborg for at gøre opmærksom på de udfordringer for arbejdsmiljøet, som Landbrugsstyrelsens it-systemer skaber. På billedet ses Hans Chr. Schimdt (V), økologikonsulent Anne Mette Fruekilde, formand for LRS, Antoni Stenger og planteavlskonsulent Søren Wind.

- Det er vores oplevelse, at systemet er ugennemtestet, når det lander hos os konsulenter, og så bliver vi testpersoner. Jeg er sikker på, at Landbrugsstyrelsen også gerne vil have det her til at fungere, men det er som om, at de ikke har den udviklings- og implementeringstid, som der skal til, siger Anne Mette Fruekilde.

Hun fortæller, at det ikke er usædvanligt, at den første tredjdedel af ansøgningsperioden, der starter hvert år 1. februar og løber 10 uger, går med at fejlfinde. I årets runde var der blandt andet problemer med, at økologer med husdyr ikke kunne indsende ansøgninger. Desuden er der problemer med, at systemet kører langsomt i arbejdstimerne i hverdagene. Det betyder, at nogle konsulenter vælger at arbejde i weekender eller om natten.

- Jeg har en kollega, der i perioder i ansøgninsgruden møder klokken 2 om natten for at kunne nå det, siger hun.

Fra Anne Mette Fruekilde lyder det, at formålet med at råbe op ikke er at ’kaste mudder’ efter Landbrugsstyrelsen.

- Vi kan jo også begynde at mærke, at når vi snakker med medarbejderne i Landbrugsstyrelsen, er der frustrationer, og de er der nu, hvor vi var for tre-fire år siden. Vi har jo råbt højt om det her i over 10 år, siger hun.

Arbejder ikke i systemet

Fra Finn Poulsen, der er planteavlskonsulent hos Sagro, bliver der nikket genkendende til de udfordringer for arbejdsmiljøet, som hans kolleger i det sønderjyske oplever. Han fortæller, at systemet er så bøvlet, at man her er begyndt at opdele det, så nogle rådgivere slipper for at arbejde i systemet. Finn Poulsen hører til en af dem, der slipper.

- Vi har jo som rådgivere mange andre opgaver, så vi kan jo ikke blive hængende ved en computer, der ikke virker, siger han.

Han fortæller, at han godt ved, at det kan opfattes ’primadonnaagtigt’, men:

- Min konsekvens er, at skulle jeg det der, ville jeg finde noget andet at lave, siger Finn Poulsen.

Ikke rimeligt at opleve

Hos Landbrugsstyrelsen lyder det fra vicedirektør Jon Simonsen i en skriftlig kommentar, at han ikke kan gå ind i en konkret vurdering af, hvordan styrelsens IT-systemer påvirker arbejdsmiljøer andre steder.

- Men vi lytter aktivt til vores brugere for at sikre, at vi kontinuerligt kan arbejde frem mod en endnu bedre brugeroplevelse, siger han.

Han fortæller, at det naturligvis ikke er rimeligt, at ansøgere skal have en oplevelse af en problemfyldt og besværlig proces, når de søger om tilskud i Landbrugsstyrelsens.

- For flere typer af ansøgninger har dette beklageligvis været tilfældet. Det er dog vigtigt at understrege, at rigtig mange brugere har kunne sende deres ansøgninger ind uden problemer i hele ansøgningsperioden, siger han om årets ansøgningsrunde.


Landbrugsstyrelsens it-systemer er efter årets ansøgningsrunde atter kommet i fokus, og problmer med det er ifølge landbrugets rådgivere også begyndt at kunne mærkes hos medarbejdere i Landbrugsstyrelsen.

Ifølge Anne Mette Fruekilde fra Landbrugsrådgivning Syd, så er medarbejdere hos Landbrugsstyrelsen også begyndt at udvise frustration over måden, som it-systemet kører på. Til spørgsmålet om systemet også har negativ påvirkning på arbejdsmiljøet i styrelsen, lyder svaret fra Jon Simonsen:

- Vi er meget bevidste om og derfor godt forberedte på, at der i bestemte perioder er stor travlhed for vores ansatte. Vi er på alle måder godt rustet til at håndtere de henvendelser, der kommer fra brugerne og den ekstra travlhed, der er i it-området i ansøgningsrunden, siger han.

FLERE FEJL END FORVENTET

Til kritikken om, at systemet ikke er ordentligt testet inden, at det skal i brug hos konsulenterne, svarer vicedirektøren, at i år har man bygget Fællesskemaet i en ”ny fremtidssikret teknologi”, som har gjort, at der på trods af grundig test har været flere fejl ved ansøgningsrundens opstart end forventet.

- Allerhelst skal it-udfordringer og fejl undgås via test forud for ansøgningsrundens start, men dernæst skal udfordringer og fejl bedst muligt løses, når de opstår. Vi mener, vi har haft et godt fokus på at løse brugernes udfordringer hurtigst muligt, siger han.

Jon Simonsen fortæller, at der i øvrigt siden 2019 har været gang i et større it-projekt, der indeholder en række tiltag, der skal modernisere de systemer, der udgør Landbrugsstyrelsens strategiske it-platform og gøre dem mere robuste.

Faktaboks

Problemer år efter år

Efter ansøgningsrunden i 2012 lovede daværende fødevareminister Mette Gjerskov (S), at der ville være fokus på at levere et stabilt system i 2013.

I et svar i Folketinget fra 11. maj i år lyder det fra fødevareminister Rasmus Prehn (S), at der har været en række udfordringer og fejl under den nuværende ansøgningsrunde for 2022, som har ført til, at en række ansøgere har oplevet en til tider problemfyldt og besværlig proces.

Emneord

Top2

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle