Elever fik nye input til bundlinje og mindre CO2

Nye øjne på både bundlinje og CO2-reduktion. Det var det helt konkrete udbytte, da et hold agrarøkonom-elever fra Landbrugsskolen Sjælland i Høng, blev koblet sammen med et hold energiteknologi-elever fra Københavns Erhvervsakademi her i efteråret.

 Projektet, der førte de to hold elever sammen, handlede om at skabe bedre bundlinje i svineproduktion - samt lavere CO2-udledning. Og eleverne fik ifølge en pressemeddelelse fra skolerne rigeligt med inspiration med sig.

"Det har været meget spændende. Det er ikke en branche, som vi er vant til at samarbejde så meget med, men som helt sikkert kan nyde godt af vores ekspertise. Der er mange gevinster at hente, fx på varmegenindvinding og strømforbrug i stalden", udtaler Daniel Pless, som læser til energiteknolog.

Langt mere måleudstyr

Christian Haagensen, som læser til agrarøkønom, er enig:
"De ideer, som vi har fået præsenteret, skal hænge sammen rent økonomisk, hvis vi skal investere i dem i landbruget. Når jeg er færdig med min uddannelse og skal ud og styre en bedrift, vil jeg tage mange af de inputs med mig, som jeg har fået i løbet af dette projekt. For eksempel er det helt oplagt at få installeret langt mere måleudstyr forskellige steder i staldene, så vi kan monitorere og optimere vores forbrug", fortæller han.

Eleverne brugte i projektet Frihedslund Læregård, der er ejet af Jarlfonden, som konkret case. Skolerne vil nu evaluere på, om projektet skal gentages næste år.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle