Emmelev frygtede lavere efterspørgsel efter transportaftale - Nu ånder de lettet op

Emmelev frygtede lavere efterspørgsel på sin biodiesel efter den politiske transportaftale i december. Nye beregninger viser nu, at den lander på cirka samme niveau.

Der er lettelse at spore hos Emmelev A/S, der producerer halvdelen af den biodiesel, der bruges herhjemme, og som tilsættes fossilt diesel.

Umiddelbart efter partierne i rød blok i december præsenterede en ny grøn vejtransportaftale, frygtede Emmelev, at det nye CO2-fortrængningskrav, som afløser kravet om en procentvis opblanding af biodiesel og diesel, ville resultere i en lavere iblandingsproducent. Men meget tyder på, at det ikke gik så galt.

"Når du går fra et krav om en bestemt opblandingsprocent til et fortrængningskrav, hvor mange flere faktorer spiller ind, så er det svært at sætte to streger under," siger medejer og sjette generation hos Emmelev A/S, Morten Simonsen.

I første omgange frygtede Emmelev, at opblandingsandelen som følge af transportaftalen de facto ville falde til 4,6 procent mod de gældende 7,6 procent.

"Men vores mere præcise udregninger viser, at vi cirka lander samme sted," siger Morten Simonsen.

Sæt ambitionsniveauet op

Morten Simonsen synes dog stadig, at ambitionerne kunne være højere - og at CO2-fortrængningskravet endnu mere ambitiøst.

"Nu er det fint, at man har lagt plan frem mod 2030 - det er der ingen grund til at være sur over.  Men vi kunne godt ønske, at den var mere ambitiøs. I Sverige er der et krav om en iblandingsprocent på 26. Vi kan godt træde et trin højere oppe på stigen", mener han.

Fra EU er der et krav om, at 10 procent af transportsektores energiforbrug i 2020 skal udgøres af vedvarende energi - blandt andet el, brint, biogas og biobrændstoffer.

Mange busser og lastbiler i Sverige kører på 100 procent biodiesel, og man er også ved at forske i, hvordan man kan bruge biodiesel i skibstransporten.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle