Energitopchefer: Diesel-krisen vil blive forværret

Før Ruslands invasion af Ukraine var der mangel på diesel. Men nu ser den ud til at blive forværret, advarer energitopchefer.

Skyhøje gaspriser og en ustyrlig oliepris har givet verdens ledere grå hår i kølvandet på den russiske invasion af Ukraine.

Men nu advarer centrale skikkelser i energibranchen om, at manglen på diesel kan vise sig at blive en endnu større katastrofe.

Budskabet kom nærmest samstemmende fra en stribe topchefer for nogle af verdens største råvare- og energiforhandlere, der var samlet på konferencen Financial Times Commodities Global Summit tidligere på ugen i Schweiz.

- Europa importerer halvdelen af sin diesel fra Rusland og omkring halvdelen fra Mellemøsten, sagde Russell Hardy, der står i spisen for energivirksomheden Vitol, før han advarede om, at diesel vil blive en mangelvare.

Allerede nu er markedet for diesel udfordret. Men det vil blive værre, lød det fra Jeremy Weir, der står i spidsen for handelsfirmaet Trafigura ifølge Fortune.

- Dieselmarkedet er ekstremt stramt. Det vil blive endnu strammere, sagde Jeremy Weir, administrerende direktør for råvarehandelshuset Trafigura ifølge Fortune på mødet.

Raffinaderier skærer ned for produktionen

En af forklaringerne på en forværring af situationen er, at de russiske olieraffinaderier allerede skærer ned på produktionen.

Sådan lød forklaringen ifølge nyhedsmediet Bloomberg i hvert fald fra topchefen hos en af verdens største råvareforhandlere, Gunvor, Torbjorn Tornqvist.

- Det er et globalt problem, men for Europa er det specielt hårdt, fordi der er mangel på diesel, sagde han.

Selv om gassen og olien stadig flyder fra Rusland, er forklaringen på de russiske raffinaderier nedjustering af produktion ifølge Gunvor-topchefen, at køberne i de vestlige lande forsøger at styre uden om leverancer fra Rusland.

Denne 'selvsanktionering' har ifølge Gunvor-topchefen Tornqvist tvunget de russiske raffinaderier til at skære ned på produktionen.

I forvejen er diesel-lagrene i Europa på det laveste niveau i flere år. Ifølge Reuters er lagrene på det laveste niveau siden 2008.

Udfordringen kan føre til rationeringer, lyder det fra flere kanter. Så sent som i fredags foreslog det Internationale Energi Agentur, at myndighederne bør indføre bilfrie søndage og begrænse hastigheden på motorvejene for at spare på brændstoffet.

I Europa er udfordringen med den manglende diesel ekstra stor, fordi 42 procent af personbilsparken drives af dieselolie.

Europa importerer omkring en  million tønder russisk diesel om dagen, ifølge Amrita Sen, chefolieanalytiker hos forsknings- og konsulentfirmaet Energy Aspects ifølge Financial Times. Han kaldte diesel det værstramte af olieprodukterne til europæiske markeder.

EU er nu gået på jagt efter nye kilder til diesel og serr bl.a. på mellemøstlige og asiatiske nationer. To amerikanske brændstoftankskibe har fornylig New York med 700.000 tønder diesel til Europa.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle