Europæisk sukkerproduktion på vej mod ny rekord

Europa på vej mod rekordhøj sukkerproduktion. Brasilien bestemmer priserne.

Af Jens Kornbeck, analytiker Agrocura.

Efter kvotestoppet og eksportreguleringerne på det internationale sukkermarked er væk og vi sidste år så prisstigninger på sukker på verdensmarkedet reagerer de Europæiske producenter med større stigning i produktionen.

For første gang i mere end 10 år, synes det nu, at EU bliver nettoeksportør af sukker. Produktionen af sukker i EU forventes i produktionsåret 2017/18 at stige med 2,1 m/ton i forhold til sidste år dvs. næsten 13%, og nå en ny rekord på 18,6 m/Ton. Stadigvæk er det dog en lille andel af verdens samlede produktion på ca. 170,7 m/ton. Produktionsstigningen betyder, at EU´s sukkerimport ventes at falde med 0,7 m/ton til 2 mio., mens eksporten tilsvarende ventes at stige med 0,7 m/ton til 2,2 m/ton så vi lige og lige når at blive eksportør.

Brexit skaber usikkerhed

Theresa May udløste som bekendt artikel 50 i slutningen af marts, hvilket satte gang i 2 års forhandlinger med EU. Med England som Europas største importør af sukker, er det ikke uvæsentligt hvilken aftale der bliver lavet i forhold til den europæiske produktion af sukker og det kan risikere at skabe et overudbud i Europa at miste England.

Brasilien i fokus – bestemmer prisen

Uanset udsigterne i Europa så skyldes faldet i prisen på råsukkerkontrakten (nr. 11) udsigten til en god høst i Brasilien, som er verdens største eksportør og producent. Vi forventer at prisen vil stabilisere sig omkring og over de 15 - 16 c/p og usikkerheden om høsten størrelse vil holde priser herover. Omvendt ser vi ikke årsag til at forvente sukker over 20 c/b igen foreløbigt med mindre udsigterne i Brasilien ændrer sig væsentligt.

 

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.