Grundlæggende utrykte rapporten en ubønhørlig kritik af hele forløbet om aflivningen af alle mink, der blev meldt ud, uden at der var styr på lovhjemlen.
Godt et års arbejde i granskningskommissionen, der har undersøgt forløbet om aflivningen af alle mink, kulminerede torsdag 30. juni 2020.
Her afleverede formand for kommissionen, Michael Kistrup, og de øvrige kommissionsmedlemmer Minkkommissionens digre værk af en beretning på flere tusinde sider og i ni bind.
Hele beretningen kan du finde her på Folketingets hjemmeside.
Grundlæggende utrykte rapporten en ubønhørlig kritik af hele forløbet om aflivningen af alle mink, der blev meldt ud, uden at der var styr på lovhjemlen.
Men hvad konkluderede den? Og hvilke centrale personer fik kritik? Hå overblikket her.
Tre hovedkonklusioner
- Statsministeren vildledte: Statsminister Mette Frederiksens og flere andre ministres udmelding om aflivning af alle mink på pressemødet 4. november 2020 var "groft vildledende". Kommissionen lægger vægt på, dels at beslutningen var meget vidtgående, dels på beslutningens økonomiske og samfundsmæssige implikationer. Kommissionen påpeger også, at det er forståeligt, hvis udmeldingerne på pressemødet blev opfattet som et påbud om, at alle mink - inklusive avlsdyr - skulle aflives.
- Statsministeriet forcerede processen: Statsministeriet indtog en overordnet og styrende rolle "i den forcerede proces", som ledte frem til pressemødet 4. november 2020. Kommissionen påpeger også, at Miljø- og Fødevareministeriet blev trængt i baggrunden. Kommissionen skriver, at Sundhedsministeriet og Justitsministeriet på daværende tidspunkt havde en kendt samarbejdsform i forhold til covid-19 – og at forløbet bar præg af, at Miljø- og Fødevareministeriet "ikke var genstand for særlig interesse, uanset at mink og aflivning af mink henhørte under Miljø- og Fødevareministeriets ressort".
Det var klart ulovligt: Granskningskommissionen slår fast, at »det var klart«, at der ikke var lovhjemmel til at aflive alle mink i landet, da statsminister Mette Frederiksen meldte beslutning ud på pressemødet 4. november. Der var heller ikke lovhjemmel til at udbetale tempobonus. Statsministeriets advokater forsøgte ellers undervejs i granskningsforløbet at argumentere for, at Lov om hold af dyr kunne tolkes på en sådan måde, at der rent faktisk var lovhjemmel. En lang række eksperter har dog løbende givet udtryk for det modsatte synspunkt.
HÅRD KRITIK AF NAVNGIVNE MINISTRE OG EMBEDSMÆND - HER seks af dem:
Derudover fastslår kommissionen, at Mogens Jensen under et samråd i miljø- og fødevareudvalget 11. november 2020 afgav urigtige oplysninger.
Departementschefen havde ifølge kommissionen en pligt til at sikre sig, at hjemmel til aflivning af alle mink og til udbetaling af tempobonus var blevet undersøgt og bekræftet i Miljø- og Fødevareministeriet som ressortministerium.
Derfor er det ifølge kommisionen kritisabelt, at Henrik Studsgaard ikke i tiden frem til udmeldingen af den meget »vidtgående og intensive beslutning« til minkavlere og offentligheden delte Miljø- og Fødevareministeriets og Fødevarestyrelsens vurdering af spørgsmålene om lovgrundlag.
På den måde kunne han have sikret, at der ikke på pressemødet skete vildledning eller ulovlig instruktion. Det er også kritisabelt, skriver kommissionen, at han ikke handlede, da han fik genopfrisket Fødevarestyrelsens vurdering af hjemmelsspørgsmålet 5. november 2020.
Alligevel – blandt andet fordi hans ministerium tog teten på sagen, og fordi han måtte være klar over, at Miljø- og Fødevareministeriet i et vist omfang blev koblet af sagen – burde han efter kommissionens opfattelse selv have rejst spørgsmålet om hjemmel med henblik på at sikre, at der var fornøden lovhjemmel.
Det burde han allerede have gjort før statsministerens pressemøde 4. november 2020.
lligevel – blandt andet fordi hans ministerium tog teten på sagen, og fordi han måtte være klar over, at Miljø- og Fødevareministeriet i et vist omfang blev koblet af sagen – burde han efter kommissionens opfattelse selv have rejst spørgsmålet om hjemmel med henblik på at sikre, at der var fornøden lovhjemmel.
Det burde han allerede have gjort umiddelbart efter pressemøde 4. november 2020.