Fødevareministeren talte smågrisetransport med jysk transportør

Fødevareminister Mogens Jensen (S) blev præsenteret for de udfordringer, som strenge transportregler og logbogsændringer giver de danske transportører.

For en uges tid siden lagde Fødevareminister Mogens Jensen turen forbi Herning og Sunds, hvor transportør H&S Westergaard hører til.

Det gav anledning til en snak om de mange udfordringer og rigide regler, som transportørerne møder i deres hverdag. 

For dem er der efterhånden flere af, fortæller Søren Westergaard, der viste ministeren rundt.

"Vi fylder i lokalområdet, så jeg synes godt, vi måtte have en stemme i forhold til de udfordringer vi har. Og så var det nærliggende at hive fat i Mogens Jensen, for han har tidligere siddet i Herning byråd", siger Søren Westergaard, der med H&S Westergaard har i alt 60 ansatte fra lokalområdet.

Blandt andet fik transportøren mulighed for at udtrykke sin utilfredshed med den skærpede kontrol af dyretransporter, som er blevet forlænget.

Den øgede kontrol har indtil nu været betalt af skatteyderne, men fra januar 2020 skal kontrollen finansieres af branchen selv. Det kommer til i første halvdel af 2020 at koste erhvervet godt 21 millioner kroner mere end i dag. 

"Vi håber jo på en opblødning eller en delvis tilbagerulning af den skærpede kontrol, for det belaster os økonomisk meget", siger Søren Westergaard.


Søren Westergaard snakkede blandt andet om transportørenes ansvar for grisenes transportegnethed med ministeren. Foto: Ulrik Hasemann / Miljø- og Fødevareministeriet

Logbogs-mareridt 

Derudover var de rigide tilmeldingsregler, der går forud for selve transporten af smågrisene også et af punkterne, som Søren Westergaard ønskede at vende med ministeren.

Blandt andet betyder en tilmeldingsfrist hos Fødevarestyrelsen kl. 8 to dage før transporten, at medarbejderne hos H&S Westergaard nogle gange er tvunget til at møde meget tidligt om morgenen for at nå at have køresedlerne klar til styrelsen.

"Det kan være svært at skaffe alle oplysningerne til logbogen før kl. 8, og lidt upraktisk, når det tidspunkt lige så godt kunne være kl. 12 - det er stadig to dage før", siger Søren Westergaard, der også stadig ærger sig over den ny praksis for logbøger som betyder, at der ikke længere kan rettes i en logbog for grisetransporter de sidste 48 timer før afgang til eksport fra besætning eller samlestald.

Transportører træt af urimeligt ansvar 

Slutteligt fik Søren Westergaard også vendt transportørernes ansvar med ministeren.

Som reglerne er lige nu kan transportfirmaet nemlig modtage store bøder, hvis der er grise med på transporten, som enten på grund af skader eller sygdom, ikke er transportegnede.

"Vi er utilfreds med ansvarsfordelingen. Selvom det er ting, vi næsten ikke kan nå at se på grisene, når vi læsser dem, kan vi risikere kæmpe bøder, der slet ikke står mål med opgaven. Også selvom det er skader, der er sket hos landmanden og ikke under transporten", siger Søren Westergaard, der alt i alt mener, at de havde et godt møde.

"Jeg synes vi havde et godt møde, og ministeren lovede at tage de her ting med sig. Mest af alt ville jeg også gerne have mulighed for at tale vores erhverv op og få noget stolthed frem - for jeg synes bestemt vi kan være stolte af vores erhverv", siger transportøren.

Også minister Mogens Jensen var glad for snakken og fornemmer, at især dyrevelfærd bliver en snak, vi kommer til at tage ofte fremover:

"Både jeg og forbrugerne har store forventninger til dyrevelfærden, og det er vigtigt, at vi beskytter grisenes velfærd både i Danmark, og når de skal ud på de europæiske landeveje. Derfor er det også vigtigt at få et indblik i, hvordan en dag på et samlested som H&S Westergaard ser ud, og vi fik også en god snak. Det er selvfølgelig noget, som jeg tager med mig videre i arbejdet med det kommende transportkontrolkoncept. Dyrevelfærd er også et emne, som jeg fornemmer kommer højere og højere op på dagsordenen i hele EU, så det er et emne, vi kommer til at diskutere meget de næste år".

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle