Først var der voldsom vækst, nu følger frasalg og fokus

Indrømmelsen fra topledelsen i DLG i foråret var markant. Det var en strategisk fejl at beholde problembarnet Kongskilde frem for at lade maskinfabrikken indgå i den markante konsolidering, der er foregået de seneste år i branchen.

Kongskilde har, som de fleste ved, kostet DLG dyrt i underskud og nedskrivninger. En plan om genopretning med efterfølgende salg har været i gang i flere år men er blevet forlænget af landbrugets igangværende krise.

Kongskilde er absolut koncernens vanskeligste problembarn blandt de mange døtre, som DLG købte op for at opnå de 60 mia. kr. i omsætning, som det tidligere strategiske mål lød på.

Vækstmålet blev nået. I både 2013 og 2014 kyssede omsætningen de 59 mia. kr. Men DLG har i sin søgen efter volumen ikke fået indtjeningen med, og derfor er øget profit nu det altdominerende mål.

Til det brug skal der sælges fra igen. DLG er i for høj grad blevet »en blandet landhandel«, og der er brug for at skære til i forretningsområderne, sådan at koncernen kun beholder det, de rent faktisk er de dygtigste til.

Blandt de nævnte selskaber med »til salg-skilt« har ud over Kongskilde været dyrefoder-producenten Vitalys og det tidligere problemramte investeringsselskab, DPL, der ejer svineproduktion. Men det skal heller ikke overses, at DLG ikke længere omtaler fødevareområdet som kerneforretning. For kort tid siden blev netop fødevareselskaberne Samsø Syltefabrik og European Freeze Dry solgt fra.

På de indre linjer skal Axelborg desuden styrkes. På områderne finansiering, HR og risikostyring har DLG været bagefter i forhold til andre virksomheder af samme tyngde.

Synergier, størrelse og indtjening

Pengene, der kommer ind fra de kommende frasalg, skal ikke umiddelbart kastes efter nye opkøb men i stedet investeres i de selskaber, der satses på. Først efter 2017 forventer topchef Kristian Hundebøll, at der igen vil blive fokus på opkøb.

Imens går DLG ligesom konkurrenten, Danish Agro, efter partnerskaber. Således har man i foråret underskrevet aftaler om joint ventures med såvel det irske energiselskab, DCC, som det franske grovvare- og fødevareselskab, Agrial.

Amba’et er strømlinet

De tre kerneområder for DLG hedder nu energi, vitaminer/mineraler samt grovvarer. Tilsammen stod de for 95 procent af indtjeningen i 2014, og især grovvarer har rykket de seneste år.

Et leanprojekt om at mindske antallet af flytninger af de tusindvis af ton korn har i den grad båret frugt - med besparelser på flere hundrede mio. kr. til følge.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle