Facebook er landmændenes intranet

Landmænd udveksler mere og mere viden med hinanden og sender signaler til forbrugere ofte via sociale medier.

Store virksomheder har intranet, hvor medarbejdere får beskeder, læser relevante nyheder, ser instruktioner og følger med i fødselsdage. Det er nok de færreste landbrug, der er så store, at de har et intranet – og dog. Ifølge Jakob Lave, udviklingschef hos Seges, der holdt indlæg om projektet Future Farming på L&F’s delegeretmøde i Herning torsdag, bruger landmænd deres Facebook som intranet.

»Landmænd kommer til at dele mere og mere, og de vil bruge de sociale medier både indad i erhvervet og mod forbrugerne«, siger han.

Det gør de, fordi teknikken er til rådighed, og fordi det ikke er dyrt.

»Det er tilgængeligt og gratis og virkelig effektivt«, understreger han.

Internationale netværk

Ifølge Jakob Lave er der eksempelvis en lang række lukkede Facebookgrupper, som skaber netværk mellem landmænd.

»Der findes et netværk for kvæg på Facebook, som er internationalt, med 4.000 medlemmer«, siger han.

Dér florerer både billeder, videoer og tekster, som kan være nyttige.

Facebook bliver også brugt til at interagere med forbrugerne. Jakob Lave vurderer, at det vil ske i stigende grad.

»Landmænd er stolte af det, de laver, og bruger de sociale medier til at fortælle det«, siger han.

Det gør eksempelvis svineproducent HC Gæmelke i Vejen. Med en række opslag på Facebook har han fortalt fra han fik de første antibiotikafri smågrise sat ind i stalden, til der er leveret svin til slagtning.

»Først spurgte kollegerne, hvordan han undgår diarré, og senere kommer forbrugerne og spørger, hvor de kan købe kødet«, siger Jakob Lave.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle