Facebook modtager specialmælk med begejstring og skepsis

Den nye mælk er mælk på kalvenes præmisser, skriver Thise. På Facebook er der ros og opbakning, men også kritiske røster.

Der er hjerter, smileys og opadvendte tommeltotter i de første kommentarer, som Thises nye specialmælk Ad Libitum har fået på Facebook i de første dage efter lanceringen af ko-kalv mælken mandag.

»Fantastisk initiativ«. »Inderlig tak for et mælkeprodukt, som er et skridt i den rigtige retning«. »Håber, I bliver et forbillede for andre mælkeproducenter«, lyder et lille udvalg af de begejstrede kommentarer, hvor en del begræder, at det i første omgang kun er »kjøwenhavnere«, der har mulighed for at købe den nye specialmælk.

»Få det lige udbredt, så det er tilgængeligt for alle, der ønsker mere dyrevelfærd«, opfordrer én.

Også kritik

Men der er også kritiske kommentarer og spørgsmål.

En spørger ind til, hvad der bliver af tyrekalvene (de bliver hos Henrik Pedersen solgt fra efter nogle uger og nyder altså ikke samme privilegier som kviekalvene.)

Andre er mistænksomme over at læse, at nogle kalve går hos ’ammetanter’ (nogle af køerne skilles gradvist fra deres kalve, så der er flere kalve om én ko). Og endelig er vreden hos veganerne usvækket:

»Hvad med at gå over til 100 pct. plantemælk i jeres produktion? Og lad al mælken gå til den eneste, som har krav på den, nemlig kalven!«

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle