Fem gange mere plads: Kalve-firma satser markant på vækst

Skive-baserede Calvex, der står bag Coloquick, rykker i markant større lokaler for at være klar til international ekspansion.

At ambitionerne er store for det danske kvæg-selskab Calvex ses tydeligt i virksomhedens nye fabrik.

Faktisk går selskabet, der leverer udstyr til mælkeproducenter såsom Coloquick og mælketaxaer, fra at have 800 kvadratmeter lagerbygninger til fremover at have hele 4.000 kvadratmeter under tag.

"Det er en kæmpe udvidelse. Vi har en hel masse planer for, hvad der skal ske derude", forklarer adm. direktør Brian Pedersen om de nye lokaler i Højslev uden for Skive.

"Tidligere har vi haft udliciteret produktionen af Coloquick, men den har vi taget hjem og startet den op i de nye bygninger. Samtidig er vi i gang med en større vækstplan, hvor vi vil etablere os rundt omkring i verden via datterselskaber", siger han.

Allerede i dag sælger Calvex til over 60 markeder over hele verden, men det sker via forhandlere.

Vil ud i verden

Fremover vil selskabet i højere grad gå selv via egne datterselskaber. Det første er allerede startet i USA.

"USA er et vigtigt marked og det nye er, at vi selv vil være til stede", fortæller direktøren, der selv ejer selskabet sammen med sin partner Niels Jørgen Jacobsen, der er bestyrelsesformand.

Duoen har planer om flere nye selskaber i andre vækstmarkeder, men Brian Pedersen ønsker endnu ikke at sætte navn på hvor.

"Vi går efter de lande, hvor der er stor mælkeproduktion. Men vi er også afhængige af, at verden omkring os åbner op igenog vi kan komme til at rejse normalt igen. Derfor følger vi det tæt lige i øjeblikket, hvor vi skal starte vores vækstrejse. Det kommer til at afhænge af, hvor det er praktisk muligt", forklarer han.

Hvor meget af salget, der i dag skabes uden for Danmark, vil Brian Pedersen ikke sætte tal på. Han forklarer dog, at det danske marked fortsat fylder meget - men at væksten må komme fra udlandet, fordi der er en grænse for yderligere vækst herhjemme.

Netop hjemtagningen af produktionen er en vigtig brik, når der skal sættes fart i væksten.

"Vi vil være sikre på, at når vi vækster, at vi så også kan levere. Der vil vi ikke være afhængige af andre. Samtidig vil vi gerne have vores udviklingsafdeling tættere på produktionen - i forbindelse med de nye ting, der skal komme i fremtiden, vil vi gerne have dem til at arbejde tættere sammen", forklarer Brian Pedersen.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle