Flere grise er fortid: Danish Crown sætter klima i centrum i ny plan

Bæredygtighed og klima-tiltag gennemsyrer Danish Crowns planer for de kommende år. Væk er alle drømme om at få flere danske grise.

Det er slut med at jagte flere danske grise og kreaturer til slagtning. I stedet skal væksten - og den såkaldte "ret til at producere" - sikres ved at satse fuldtonet på klima og bæredygtighed.

Det er essensen af Danish Crowns nye strategi, der tirsdag præsenteres først for medarbejderne, senere for pressen af topchef Jais Valeur.

I en pressemeddelelse om den 5-årige plan for slagterikoncernen, kaldet "feeding the future", er der ingen tvivl om, at bæredygtigheds-tiltagene er de centrale.

Som LandbrugsAvisen.dk skrev sidste uge, har selskabet nemlig droppet sin strategi gennem mange år om at bringe de danske slagtninger tilbage til fordoms storhed - eller bare at vende den faldende tendens.

"Den enorme fokus på bæredygtighed er Danish Crowns mulighed for at blive mere relevant for kunder og
forbrugere end nogensinde før. Vi er ejet af de danske landmænd, og det ejerskab giver os muligheden for
at drive udviklingen gennem hele kæden fra mark til mærkevare", udtaler Jais Valeur.

Han præsenterer i strategien flere tiltag inden for mere bæredygtighed.

Først og fremmest skal Danish Crown tilsluttes bindende mål via Science Based Targets Initiative, som også Arla har tilsluttet sig for at kortlægge og kvalificere sine mål på reduktionssiden.

Samtidig oplyser Dansh Crown, at der senere i år vil præsenteres mere detaljerede livscyklus tal for den danske produktion, fra kornet bliver sået og hele vejen frem til forbrugernes køleskabe.

Derudover skal tre af koncernens største produktionsanlæg være klimaneutrale inden for et år. Formentlig vil det være nogle af de danske anlæg.

Over de kommende år skal der samtidig investeres op i mod 11-12 mia. kroner i virksomheden, både målt i reinvesteringer og nyinvesteringer, skriver Danish Crown. Samtidig anslår virksomheden, at der på ejersiden er behov for investeringer på 4-5 mia. kroner i teknologi og nye stalde.

"Når vi sammen med vores ejere opfylder vores mål, så har vi en gang for alle vist både forbrugerne,
omverdenen og industrien, at der er en bæredygtig fremtid for kød og dansk animalsk produktion. Vi vil
også have skabt et stærkt fundament til at fortsætte udviklingen og jagte vores mål om klimaneutralitet i
2050 (netto-nul udledning af CO2). Strategien er døbt Feeding the future, fordi vi ser den som et vigtigt skridt i retning af, at vi i fremtiden kan brødføde verdens befolkning på en bæredygtig måde", udtaler Jais Valeur.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle