Forbrugerekspert: Økokampagner kan ødelægge Ø-mærkets særstatus

Coop’s satsning med lavere priser på økologivarer kan føre til at økologi mister sin kvalitetsstatus, mener ekspert. Coop er uforstående overfor kritikken.

Lars Esbjerg, der er ekspert i detailhandel og forbrugeradfærd, mener, at Coops initiativ med billigere økologi kan ende med at udvande brandet, som økologiske varer har.

Det skriver foodculture.dk.

”Det kan godt være at økologi på denne måde bliver allemandseje, men til gengæld risikerer man at økologi mister sin særstatus som det kvalitetsorienterede valg,” forklarer han.

Udmeldingen kommer i forlængelse af, at Vestjysk Landboforening for nylig udtalte deres utilfredshed med Coop’s strategi. Søren Christensen, formand for Vestjysk Landboforening, frygter, at Coop vænner kunderne til, at økologiske varer kan fås til discountpriser, når det i virkeligheden er et produkt, der er under ekstra stram kontrol, og koster flere penge at lave.

Lars Esbjerg er enig i, at prisen er afgørende for forbrugernes opfattelse af produktet.

”Prisen sender for mange forbrugere et vigtigt signal om kvaliteten af en vare. Jo dyrere, desto bedre. Økologimærket er et stærkt brand i Danmark. Mange forbrugere øger forventningerne til oplevelsen af et produkt, hvis det har Ø-mærket. Den effekt risikerer man at udvande ved at gøre økologi billigere,” siger Lars Esbjerg.

Til gengæld mener han også, at Coop’s initiativ vil få en del flere kunder til at købe økologi, da de fleste danske forbrugere er meget prisbevidste, når de handler fødevarer.

Det har han ret i. Foreløbige analyser fra Coop viser, at salget af økologisk frugt og grønt, som er den første økologiske fødevaregruppe Coop har sænket prisen på, er steget 40 pct. i de første tre uger af 2015.

Landboforening frygter at Coop vil presse priser

Ifølge Søren Christensen fra Vestjysk Landboforening og set fra hans stol, er det store spørgsmål om Coop fremover vil forsøge at hente besparelserne andre steder end i egen kasse.

”Det kan godt være, at det er Coop, der betaler prisforskellen i de kommende fem år, men hvad så derefter? Jeg frygter, at man vænner kunderne til, at økologiske varer er billigere at købe, end de er for os at producere. Om fem år kan det så være at Coop kommer og siger, at hvis vi vil handle med dem, bliver vi nødt til at sænke priserne,” siger han.

Coop uforstående overfor kritikken

Hos Coop understreger man, at det på ingen måde er målet at presse de økologiske producenter. Visionen er at gøre økologi til allemandseje, og det er Coop villige til at investere i - også på den lange bane.

”Vi vil gerne fremme økologi, og øge salget af økologiske varer. Det er vores mål at fordoble det nuværende salg inden 2020, og det gør vi ved udelukkende at skære i vores egen fortjeneste. Jeg kan ikke forestille mig, at det ændrer sig efter 2020. Det er ikke en tidsbegrænset kampagne, og jeg tror ikke vi kommer til at øge Coops fortjeneste igen efter de fem år,” siger Signe Frese, der er Programchef for miljø og klima i Coop til foodculture.dk.

Coop vil ikke presse producenterne

Selvom der ikke er udsigt til, at Coop vil lægge besparelserne over på de økologiske producenter, ser Signe Frese gerne, at der arbejdes for at finde billigere måder at producere økologiske produkter på, uden at gå på kompromis med kvaliteten.

”Vores mål er ikke at presse de nuværende producenter, men vi ser gerne, at der i løbet af de næste fem år bliver udviklet metoder, der gør det billigere at producere økologiske produkter. På den måde kan vi også udvide det sortiment, vi tilbyder kunderne,” uddyber hun.

Emneord

økologi

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle