Forbrugerne fatter interesse for soya- og mandelmælk

Plantebaserede fødevarer bliver mere populære. Blandt andet soya- og mandelmælk, og det får Arla til at holde skarpt øje med den videre udvikling.

Danskerne er langt fra at blive vegetarer eller veganere, men populariteten af plantebaserede fødevarer vokser alligevel i et tempo, som gør det interessant for flere aktører.

Blandt andet i Salling Groups Føtex Food, hvor eksempelvis 25 procent af omsætning indenfor mælkekategorien kommer fra bl.a. soya- og mandelmælk.

Det skriver Jyllands-Posten.

"En trend med alternativer til animalsk mælk og kød er kommet meget hurtigt. Den ruller for alvor i år. Vækstraterne inden for de nye drikke som erstatning af mælk er tocifrede. I enkelte af vores Food-butikker udgør det salg nu 45 pct. af omsætningen i kategorien", siger sortimentschef Tore Nederland, Føtex, til avisen.

På landsplan er andelen af omsætningen noget mindre, men alligevel steget fra 3,3 procent til 3,9. Det får Arla til at holde et vågent øje på udviklingen.

"Der er en stor vækst i salget af plantebaserede alternativer til mælk. På landsplan udgør disse produkter stadig en meget lille del af kategorien, men de vokser hurtigt, så det er selvsagt noget, som vi følger med stor interesse", siger Jakob B. Knudsen, direktør for Arla Danmark, til Jyllands-Posten.

I USA ligger andelen på 12 procent, og selvom Arla-direktøren afviser, at det er en produktkategori, man vil producere selv lige nu, kan han ikke udelukke, at det kan ske på sigt.

"Det forudsætter selvsagt, at vi kan se en god forretning i det, og det vil i givet fald være noget, vi skal beslutte sammen med vores ejere", siger Jakob B. Knudsen til avisen.

Salget af almindelig mælk falder med cirka tre procent årligt.

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle