Forbrugerne plejer plænen derhjemme - og det høster DLF godt på

Første halvår gav flotte regnskabstal hos frøselskabet DLF.

De hjemsendte forbrugere passede og plejede deres græsplæner sidste år - og det kan direkte ses som fremgang hos frøselskabet DLF.

Derfor lyder halvårsresultatet fra det Roskilde-baserede andelsselskab da også på fremgang på stort set alle nøgletal i forhold til sidste år.

Omsætningen steg fra 2,75 mia. kroner til 2,93 mia. i halvåret, der løb fra 1. juli til årets afslutning.

Samtidig steg resultat før skat fra sidste års minus på 85 mio. kr. til nu et plus på 40,1 mio. kr.

"Udviklingen var meget mærkbar, måske endda uden fortilfælde i Nordamerika og Europa", bemærker ledelsesberetningen i regnskabet om forbrugernes efterspørgsel.

Hvor afsætningen af sukkerroer og grøntsagsfrø oplevede et forventet dyk, var der altså fuld gang i salget af græsfrø til de forbrugere, der pludselig fik mere tid til at så græs og pleje deres haver.

DLF har normalt deres største salgsperiode i forårsmånederne. Med så stærkt et første halvår gør det, at prognosen fra det samlede år 2020/2021 "bliver mere positiv", skriver ledelsen med adm. direktør Truels Damsgaard i spidsen.

Faktisk peger han på, at den stærke afsætning til de private haveejere kom bag på hele koncernen - og at det kan medføre udfordringer i at have tilstrækkeligt med frø til den anden halvdel af året. Noget, der så til gengæld kan understøtte prisniveauerne.

Træerne vokser dog ikke her ind i himlen, skriver han:

"DLF-koncernens omsætning for helåret 2020/21 forventes at være på linje med eller marginalt under 2019/20. Helårs EBIT forventes generelt at være i linje med foregående år, men klart højere end tidligere kommunikeret vejledning".

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle