Forbrugerrådet Tænk vil have slagtedato på kødprodukter

Når forbrugere køber kød skal de vide, hvornår dyret er slagtet, mener Forbrugerrådet Tænk.

Forbrugerrådet Tænk har lavet forslag om, at kødprodukter bør mærkes med slagtedato. 

Det duer nemlig ikke, at landets fødevarevirksomheder kan sælge kød der er 10 og 13 år gammelt uden at forbrugerne kender til det.

Det skriver Politiken.

”Det vil klart være i forbrugernes interesse, hvis der er et krav om at oplyse en slagtedato på kødet i køledisken. Jeg tror, det er de færreste, der har lyst til at købe gammelt kød,” siger Karin Breck, som er politisk chef i Forbrugerrådet Tænk til avisen. Hun understreger, at reglerne ikke kan stå alene, men skal skal følges op af myndighedernes kontrol.

Forslaget kommer i halen på sagen om Fødevarestyrelsen fund af 250 tons gammelt kød hos slagteriselskabet Skare Meat Packers, kød der var ompakket og manglende sporbarhed på kødet. Virksomheden blev onsdag erklæret konkurs. 

Som det er er i dag er der ikke nogen øvre aldersgrænse på kødet, ligesom der ikke er krav om, at man som producent skal deklarere, hvor gammelt det er, når man bruger det. 


 

 

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle