Forbund til kamp mod smågriseeksport: "De ligger og kører pengene ud af landet"

Slagteriarbejdernes forbund NNF præsenterede onsdag tre ting, de mener, der skal øget fokus på for at gøre op med stigende smågriseeksport.

Forbundsformand i NNF Ole Wehlast var onsdag på Christiansborg for at fremlægge en problematik, der i stigende grad bekymrer hans medlemmer, nemlig slagteriarbejderne.

Eksporten af smågrise er stigende, mens Danish Crown herhjemme melder om mangel på slagtesvin. Derfor opfordrede Ole Wehlast politikerne i Folketingets miljø- og fødevareudvalg til at se på især tre ting i forbindelse med svineeksporten.

"Der er ingen snuptagsløsninger, men vi synes, det er absurd, at de ligger og kører pengene ud af landet. Derfor opfordrede vi for det første politikerne til, at man sikrer, at den transport, der foregår, sker i overensstemmelse med lovgivningen. Vi har set sager med fejl på transporterne, og derfor bør man øge kontrollen", siger Ole Wehlast og fortsætter:

"Derudover er vi bekymrede for risikoen for spredning af sygdom. Lastbilerne bliver gjort rent ved grænsen, men førerhuset bliver aldrig gjort rent, så det skal der fokus på".

"En tredje ting er, at der skal mere kontrol med de dyr, der køres ud af landet. Vi foreslår, at der skal en dyrlæge ud til gården ved hver eneste transport, og omkostningen skal placeres hos de landmænd, der kører grisene ud af landet".

trussel mod andelstanken

I udvalget sidder Anders Kronborg fra Socialdemokratiet, og selvom han ikke vil ligge sig fast på, hvordan udviklingen skal vendes, så kan han følge problematikken.

"Jeg synes, NNF har en pointe. Dels fordi vi gerne vil have, at de arbejdspladser og skatteindtægter, der er forbundet med svineproduktion bliver her i landet. Det er en trussel mod hele andelstanken, fordi vores slagterier på sigt må dreje nøglen om, hvis den udvikling fortsætter", siger Anders Kronborg, der især ser et klimaperspektiv i de lange transporter:

"Både ud fra et klima- og dyrevelfærdsperspektiv, så kunne jeg godt tænke mig, at færre grise skulle ud på transporter, der i nogle tilfælde varer op til 23 timer. Jeg vil dog endnu ikke ligge mig fast på, hvordan det skal gøres. Jeg efterspørger flere håndtag at trække i politisk og håber, at f.eks. Landbrug & Fødevarer vil komme på banen, så vi kan få belyst problematikken yderligere".

det skal kunne betale sig

Venstres landbrugsordfører Erling Bonnesen er mere klar i spyttet, når det kommer til mulige løsninger: Det skal bedre kunne betale sig at producere.

"Driftsøkonomien set over tid er ikke god nok til at bygge nye, moderne slagtesvinestalde. Så det, der skal til, er en forbedring af rammevilkårene for at producere slagtesvin i Danmark", siger han.

Ordføreren har nu valgt at spørge fødevareminister Mogens Jensen (S) efter, hvad der findes af politisk fastsatte omkostninger, som man eventuelt kan lette erhvervet for.

"Det kunne være former for kontrolomkostninger eller bare andre typer omkostninger, som man kun har i Danmark og ikke andre steder, som gør det dyrere at producere slagtesvin herhjemme", siger Erling Bonnesen.

Emneord

Top2

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle