Formand: Vi skal åbne op og fortælle om fjerkræproduktionen

Det går godt i fjerkræbranchen, hvis man sammenligner med andre kødsektorer, men det kan stadig blive bedre - blandt andet når det kommer til branchens omdømme. Formanden for Landbrug og Fødevarers Erhvervsfjerkræsektion, Martin Hjort Nielsen, foreslår at producenterne viser deres landbrug frem.

”Analyser af den danske kyllingeproduktion viser, at de danske kyllingeproducenter ikke har et særligt godt omdømme. Det er især spørgsmål omkring dyrevelfærden, der trækker ned,” sagde Martin Hjort Nielsen, Formand for Landbrug og Fødevarers Erhvervsfjerkræsektion på fjerkrækongressen i Vingsted, onsdag.

Han foreslår, at fjerkræ- og ægproducenter åbner mere op og fortæller om deres produktion, gerne gennem arrangementer som Åbent Landbrug, Food festival og dyrskuer.

Flere producenter på fjerkrækongressen synes, at det ville være positivt at få forbrugerne på besøg i staldene, så de med egne øjne kan se forholdene. Men der ligger en udfordring i forhold til smittefare, når man som fjerkræproducent åbner sin stald.

»Jeg tror, det ville forbedre vores omdømme, hvis folk kom ud og så staldene, men der er også en øget smitterisiko forbundet med at lukke folk ind,« siger Jan Østergaard Madsen, opdrætter og ægproducent i Salling.

Skrabeægsproducenter Johannes Jensen og Kasper Olsen fra Fredericia er enige.

De mener, at det ville være godt, hvis producenterne kunne få folk ud og se en bedrift, så folk kunne se, at dyrene ikke har det så slemt, som de måske har indtryk af.

Men det kommer også an på, hvad, man mener, er god dyrevelfærd. Hvis besøgende vil have dyrene til at løbe frit, og de kommer ind og ser, at de går i bure, så er de utilfredse fra start, lyder det fra de to producenter.

Emneord

fjerkræ , l&f

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle