Betalt indhold af Maykers

Fra svineproduktion til planteavl - Generationsskifte indebærer ny digital handelsstrategi

Landmand Mathias Mørup og hans far er i gang med et generationsskifte på flere områder. I takt med at Mathias er i gang med at overtage gården bliver svineproduktionen udfaset, og der fokuseres på læggekartofler og flere højværdiafgrøder. Ligeledes begynder flere af indkøbene til bedriften at foregå digitalt for at effektivisere hverdagen.

28-årige Mathias Mørup arbejder på sin fars bedrift, og efter en 5-årig indkøringsperiode håber han på at kunne overtage det fulde ejerskab af gården.

Indtil for nylig har bedriftens primære fokus været produktionen af slagtesvin (de producerer 14.000 slagtesvin fra 7-100 kg om året fordelt på tre ejendomme), men virksomhedens strategi er at omlægge produktionen til planteavl med højværdiafgrøder som læggekartofler i takt med at svinestaldene nedslides.

”Vi er begyndt at dyrke læggekartofler til eksport, og det er forholdsvis nyt for os. Det er noget helt andet, end det vi tidligere har lavet. Man skal passe kartoflen som var det et lille barn, og det kræver et helt andet set up, end det vi har været vant til,” siger Mathias Mørup.

Ejendommen i Midtjylland blev i sin tid købt af Mathias Mørups farfar, så den 28-årige landmand bliver således 3. generation på bedriften, der indtil nu har været primært svineproduktion. 

”På papiret har jeg været landmand, siden jeg var 17 år gammel og blev færdig på landbrugsskolen. Men ellers vil jeg sige, at jeg har været landmand siden, jeg blev født. Jeg har altid hjulpet til på gården,” fortæller han.

Fremtiden bringer flere højværdiafgrøder

Mathias Mørup har allerede gjort sig mange tanker om fremtiden som bedriftsejer. Beslutningen om at blive medejer af sin fars produktion, var en af de sværeste beslutninger den unge landmand havde taget, fordi et ejerskab også betyder en potentiel risiko og et ansvar. Derfor er Mathias Mørup bevidst om sit ansvar, og hvilken retning bedriften og produktionen skal hen.

”På en eller anden måde påtager jeg mig en stor risiko, men man kan ikke gardere sig mod alt. Jeg kan ikke vide, hvad udefrakommende markedskræfter har af konsekvens for det landbrug, jeg vil drive. Nu er vi så heldige med generationsskiftet, at vi har en 5-årig indkøringsperiode til at køre tingene i stilling til, at jeg skal overtage hele bedriften, og hvis ikke det kan lade sig gøre, har vi lavet en exit-strategi,” siger Mathias Mørup og slutter:

”Jeg håber på, at vores læggekartofler lykkedes og bliver en succes, for her vil jeg gerne vækste og på sigt have flere og forskellige højværdiafgrøder. Når jeg overtager ejendommen, bliver jeg dermed 3. generation på bedriften. Nu blev jeg for 1,5 år siden far til en søn, så det bliver spændende at se, om han en dag vil overtage.”

En moderne landmand handler digitalt

Mathias Mørup og hans far har et godt samarbejde med deres lokale forhandler Lyngfeldt A/S, der har tilmeldt sig handelsplatformen Maykers.com for at kunne være endnu mere synlig for danske landmænd.

“Der ligger et stort potentiale i Maykers, og for os handler det om at det skal være nemt for vores kunder at handle hos os. Da jeg startede i branchen, var internettet netop kommet frem, og alting foregik via den fysiske handel. Sådan er det ikke længere. Nu ser vi, at det skal gå hurtigere og være lettere at tilgå,” fortæller Rune Fredenslund, chef for reservedele hos Lyngfeldt A/S.

Når Mathias Mørup skal købe materialer og standardvarer hjem til bedriften bliver det ofte handlet hos Lyngfeldt A/S via Maykers. 

”Nogle gange skal jeg have så mange små ting, at det er nemmere, at jeg selv finder dem og køber dem på nettet. Jeg tror på, at det Maykers har gang i, er fremtiden. Tingene er jo bare generelt blevet mere online, og med generationerne skifter handlen fra fysisk handel til mere online handel,” siger Mathias Mørup og fortsætter:

”Maykers åbner muligheden til mere, uden at gøre ret meget. Der er pristransparens, så det er synligt, hvad vi får ud af handlen. Jeg vil heller aldrig købe et fjernsyn, før jeg har tjekket prisen ud ved samtlige forhandlere.”

Den unge planteavler peger på, at man jo bare kan se forskellen mellem hans far og ham selv. For faderen er online handel forholdsvis nyt, og selvom foderleverandøren har en online platform, hvor der kan købes foder til grisene, så vælger faderen ofte at ringe.

Maykers gør allerede hverdagen lettere for tusindvis af landmænd. Mød Mathias, og læs mere om hans og andre landmænds historier på maykers.com.
 

Emneord

sponsoreret , Maykers , online markedsplads , generationsskifte , digital handelsstrategi , planteavler , moderne landmand

Forsiden lige nu