Franske landmænd får 85 øre ekstra pr. liter mælk - forbrugerne betaler gladeligt

Ønsker du, at køerne skal gå på græs i sommerhalvåret? Skal køerne fodres med naturligt foder? Skal landmanden have råd til at holde ferie en gang i mellem?

Disse og mange andre spørgsmål får de franske forbrugere mulighed for at svare på, når det franske varemærke ”C’est qui le patron” – på dansk: ”Hvem er chefen” -  siden 2016 ladet forbrugere bestemme, hvad der er rimeligt at betale fødevareproducenter for bestemte produkter.

Tager man for eksempel en karton mælk, har man via et spørgeskema, givet forbrugere muligheden for at tage stilling til de dele af mælkeproduktionen, der giver ekstra omkostninger, som for eksempel at lukke køerne på græs, eller at pakke mælken i miljøvenlige materialer.

Alt afhængig af hvad man svarer, vil den endelige pris på mælken i supermarkedet stige eller falde. Da ”Hvem er chefen” lavede undersøgelsen med mælk, tog de til sidst gennemsnittet af alle svar og udregnede prisen derefter.

Det betød at de 80 franske landmænd, der fra starten skulle levere til ”Hvem er chefen” blev betalt 39 eurocent pr. liter mælk imod kun 27,5 eurocent før.

Folk betaler gerne mere

Det betød, at mælken til slut blev dyrere, når den skulle handles i butikkerne, og et af kritikpunkterne for projektet lød, at ingen i virkeligheden ville betale mere for mælken, når de stod med valget om den dyre, men mere ansvarligt producerede mælk, kontra den billige.

Skepsissen blev hurtigt fejet af vejen, da mælken ramte butikkerne. Projektet blev en stor succes med det samme, da det første mælkeprodukt blev lanceret i Frankrig. Der blev solgt fem millioner liter mælk på fire måneder. Langt mere end man havde håbet på fra varemærkets side.

Masser af nye produkter på vej

Nu er det ikke længere kun mælk, man kan købe fra ”Hvem er chefen” i de franske dagligvarebutikker. Produkter som creme fraiche, æg, jordbær og sågar pizza er allerede at finde på hylderne, imens mere omfattende produktlinjer som vin og chokolade er på vej.

”Hvem er chefen” mærket har nu også udvidet til Belgien, hvor mælk kan købes i Carrefour supermarkederne. Udvidelse med flere produkter er også her på vej.  

Grundlæggeren af ”Hvem er chefen”, Nicolas Chabanne, har udtalt, at både USA og Kina har vist interesse for varemærket.

Vær med til at designe det færdige produkt

Det er ikke kun prisen, man som forbruger har indflydelse på, når man deltager i spørgeundersøgelsen. Man kan også give sin holdning til, hvilke specielle egenskaber det færdige produkt skal have.

Skal der være mozzarella på pizzaen eller gouda? Skal pakken med chokolade veje 50 eller 100 gram?

Når spørgeundersøgelsen for det enkelte produkt er afsluttet, ser ”Hvem er chefen” på hvor den største koncentration af svarene ligger. Hvis flest har svaret, at de ønsker pakker med chokolade, der vejer 100 gram, så får det indvirkning på det endelige produkt.

I øjeblikket kører ”Hvem er chefen” undersøgelse på sardiner i dåse. Her kan man som forbruger gå ind og vurdere om man ønsker sardinerne pakket med for eksempel citron og basilikum eller tomat. Man kan også svare på om sardinerne skal pakkes indenfor 24 timer efter, at de er blevet fanget, eller om der må gå længere tid. Alle svar vil få betydning for den endelige pris.

Det er frit for alle at deltage i undersøgelserne, som ligger på ”Hvem er chefens” franske hjemmeside. I gennemsnit svarer omkring 4000 forbrugere på undersøgelserne.

Du kan se undersøgelserne her. Vær opmærksom på, at al tekst på hjemmesiden er fransk.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle