Fremtidens Landmand: Droppede fast job og skabte succes med kreativ afsætning

Indpakningen er gennemtænkt, produkterne markedsføres på de sociale medier og afsætningen sker ad flere kanaler, bl.a. egen webshop.

Man kan godt leve af 100 hektar med planteavl i 2018, hvis man specialiserer produktionen og afsætter til det rigtige segment. Og man kan endda blive kåret som fremtidens landmand. Det er Søren Skjølstrup Jensen, der blev kåret som sådan i kategorien afsætning beviset på.

Torsdag aften blev spændingen udløst ved et arrangement arrangeret af LandbrugsMedierne i forbindelse med Agromek, og Søren Skjølstrup Jensen modtog en check på 25.000 kr. for sin fremsynethed.

På gården Nyborggaard står han for den fulde produktion af hørfrøo

lie og hampefrøolie samt proteinpulver lavet af presseresterne fra hamp med mere. De både fremstiller, tapper, pakker  og sælger i en meget åben dialog med kunderne. Dels til grossisten Helsam, dels til de direkte kunder i gårdbutik og webshop.

Droppede det faste job

Søren Skjølstrup Jensen er 37 år og uddannet mejeriingeniør, og for to år siden overtog han forældrenes økologiske landbrug.

”Dem, der vælger Nyborggaards produkter, er folk, der er bevidste om, at de vil have danske produkter lavet af danske råvarer. De vil have en god smag og en historie om, hvordan produkterne er blevet til”, siger Søren Skjølstrup Jensen.

Har egen webshop

Han har sin egen webshop og en lille gårdbutik til salg til de lokale. Langt størstedelen sælges dog til Helsam, som leverer til helsekostbutikker landet over.

Glidende generationsskifte på gods - næsten ikke mere landbrug tilbage 10. december · 06:06

For Søren Skjølstrup Jensen er vækst velkommen, men ikke det vigtigste. Det vigtigste er at være med i processen. Både i mark, produktion og salgssammenhæng.

Sociale medier

Familien har arbejdet meget med Facebook og Instagram, som er to gode platforme, hvor de kan knytte en historie til produkterne fra jord til bord og til at komme med opskrifter til forbrugerne, så de bliver inspireret til at bruge produkterne. 

Prisen som Fremtidens Landmand i kategorien salg gives til en bedrift, der har udviklet nye, kreative salgskanaler med direkte kontakt til kunderne.

Afsætningprisen på 25.000 kr. er sponsoreret af Jyske Bank og blev overrakt af landbrugsdirektør Michael Haahr.

"Jeg er spændt på at følge, hvordan det går vinderne i LandbrugsAvisen hele næste år.

Fremtidens Landmand er sponsoreret af LandbrugsMedierne, Seges, Dansk Agroindustri, Agromek, MCH, Bridgestone, Sagro og Jyske Bank.

Læs mere om vinderne allerede i næste uges LandbrugsAvisen.

Emneord

agromek

Mere om temaet

Tip os

Kommentarer

Nyhedsbrev

Forsiden lige nu