Frustreret landmand er træt af at vente: IT-system vil ikke ud med penge til hegn

Trekvart år efter etablering af fire km hegn i Værnengene venter Niels Jørgen Madsen stadig på 106.000 kroner i tilskud. Ventetiden er dårlig reklame for naturordninger, mener han.

"De siger, det er IT-problemer, men her i Vestjylland synes vi, det er ret enkelt: Vi snakker om et hegn på fire kilometer, to drikkekar, en strømgiver og en fangfold. Det er fire ting, vi søger om. Hvis et IT-apparat ikke kan håndtere det, så ved jeg snart ikke...".

Niels Jørgen Madsen er træt af at vente på at få sit udlæg på 106.000 kroner til hegning af et areal på Værnengene i den sydlige del af Ringkøbing Fjord refunderet.

Det er mere end et år siden, han fik tilsagn om tilskud fra ordningen "Natura 2000 – rydning og forberedelse til afgræsning". I foråret 2020 blev hegnet etableret, og regningen er forlængst betalt.

I dag, trekvart år efter, er pengene stadig ikke gået ind på kontoen.

Styrelsens forklaring er den velkendte: IT-problemer.

At det ærgrer Niels Jørgen Madsen, er mildt udtrykt. Som formand for et af de tre selskaber, der ejer Værnengene, føler han sig næsten personligt ansvarlig for, at ordningen fungerer.

"Jeg har det skidt med, at jeg er med til at opfordre andre landmænd derude til at etablere hegn, hvis de nu skal regne med, at det varer det meste af et år, før de ser deres penge igen. Myndighederne vil rigtig gerne have, at vi afgræsser Værnengene, så arealerne kan holdes lysåbne for truede fuglearter. Men det her kan vi ikke byde vores lejere, - det er for ringe".

Ikke den eneste

Naturrådgiver i Sagro, Nicolai Smed Kjær, har som rådgiver hjulpet en række landmænd med ansøgninger om tilskud til hegning. De venter på at få udbetalt tilskud fra 32.000 til 250.000 kroner.

Han forudser, at de lange ventetider vil få landmænd til at undlade at søge fremover.

"Jeg kan ikke med god samvittighed gå ud og argumentere for, at de skal sætte et stort og dyrt hegn op med tilskud. Det er lige før, jeg skal spørge, om de har en god kassekredit, inden de går i gang med naturprojekter".

"Grundmodel forsinket"

I Landbrugsstyrelsen beklager enhedschef Mads Kolte-Olsen ventetiden. Han understreger, at der er kommunikeret om forsinkelsen og IT-problemerne løbende, og at selve sagsbehandlingen overholder de frister, styrelsen har sat.

"Vi åbnede først for indsendelse af udbetalingsanmodninger til Natura 2000 rydning og hegning i medio november 2020, da vores grundmodel i vores IT-system var forsinket. Vi har gennem hele 2020 kommunikeret ud om denne forsinkelse til erhvervet. Vi har på stående fod modtaget ca. 100 udbetalingsanmodninger, som vi er i fuld gang med at behandle. Vi har en frist på 120 dage til at behandle 7 pct. af sagerne, dvs. inden medio marts. Den frist er ikke overskredet for nogen af sagerne. 95 pct. af sagerne skal være afsluttet inden 180 dage", skriver han i et svar til LandbrugsAvisen.

"Burde være fyret"

Konsulent Nicolai Smed Kjær, Sagro, er ikke imponeret.

"De, der sidder højt i systemet, burde prioritere bedre: I stedet for at spare et par millioner på IT skulle de hellere give to mio. ekstra for noget, der fungerer. Havde det været en privat virksomhed, der udbød sådan noget til os, var de blevet fyret for mange år siden".

Faktaboks

Kunne ikke håndtere udbetalingsansøgning

  • I tidligere år har tilskudsordningen til hegning fungeret sådan, at landmændene kunne ansøge om udbetaling, så snart hegnet var sat op. To-tre måneder efter stod pengene på kontoen.
  • I 2020 var Landbrugsstyrelsens IT-system først i november i stand til at modtage anmodninger om udbetaling.
  • Først derefter kunne sagsbehandlingen af anmodningerne om udbetaling gå i gang. 

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle