Fynske vinbønder: Vi har udsolgt hvert år

Nyholmgaard har lavet fynsk vin i 10 år - men selvom vinen er prisvindende, skal man overkomme nogle fordomme om dansk vin.

Dina & Jan Nyholmgaard havde engang et rengøringsfirma - men for ti år siden fik de en idé.

"Vi solgte rengøringsselskabet, og så stod vi med nogle penge og overvejede, hvad vi skulle gøre ved dem. Vi ville gerne udenfor, og vi ville ikke være arbejdsgivere mere - så vi købte noget jord, som hørte til vores hus tilbage og gav os i kast med vin," siger Dina Nyholmgaard.

"Det kunne lige så godt have været alt muligt andet."

alt andet end rødvin

I dag laver de alt andet vin end rødvin. Hvidvin, hedevin, kirsebærvin, mousserende vin, æblevin og rosévin. De laver mellem 15-16.000 flasker om året på druer, 10.000 på kirsebær og "et par tusind" på æbler.

Særligt deres kirsebærvine har fået flere både danske og internationale priser.

Druerne dyrker de selv på fem hektar, mens kirsebær og æbler kommer fra faste, lokale avlere. For Nyholmgaard Vin er det vigtigt, at det lokale står i centrum.

"Vi har altid lagt vægt på, at produktionen kun foregår hos os, så vi har fuld kontrol. Når der så samtidigt er en stemning for at vide, hvor maden kommer fra, så har vi sørget for, at vores indkøbsvarer er lokale," fortæller Dina Nyholmgaard.

Tørsten efter vin

Dina Nyholmgaard mener, at man sagtens kan lave vin i Danmark - men der er nogle unikke udfordringer.

"Sæsonen for druer er meget lang. Vi starter omkring 1. maj, og høster i oktober. Når vejret i Danmark samtidigt er meget omskifteligt, kan man risikere perioder med meget regn - og meget regn kan give sygdomme i druerne," siger Dina Nyholmgaard.

Afsætningen for dansk vin er til gengæld ret god -  både i detail og med direkte kundekontakt.

"Vi får mere eller mindre udsolgt fra år til år," siger Dina Nyholmgaard.

"Det gør vi igennem Coops Lokale Varer-program, til gourmetrestauranter, og direkte ude på gården til private."

 "Det er sikkert surt af helvede til"

Nyholmgaard Vin gør meget ud af rundvisninger på gården. De reklamerer ikke udtrykt for det, men lader rygtet om deres rundvisninger stå på egne ben.

"Kundekontakten på gården betyder rigtigt meget. Dem, som ikke kender til Dansk Vin, har tit en forudtagtet holdning om, at det sikkert er surt af helvede til og generelt ikke smager ret godt. Derfor er det vigtigt at få fat i dem og fortælle, at man sagtens kan lave god vin i Danmark," siger Dina Nyholmgaard.

LandbrugsAvisens journalister, Aske og Victoria, er på Danmarkstur i de næste par uger og er på jagt efter lokale fødevarer.

Stadig flere fødevarer sælger sig selv med, hvor de kommer fra. Men hvordan gør man lokale fødevarer til en god forretning, og hvad gør producenterne anderledes? Det er nogle af de spørgsmål de forsøger at få svar på. Læs mere i LandbrugsAvisen og hold øje med, hvor Aske og Victoria er i næste uge. Vi modtager gerne ideer til, hvor de skal dreje forbi.

http://landbrugsavisen.dk/files/styles/article_scaled/public/jagten_logo_mindre_2.jpg?itok=MEzltrHI

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle