Gårdbutiksejere: Antal ton, høsten giver, kommer i anden række

Hos Rokkedyssegård på Sjælland skal bærrene ses som en mærkevare og ikke bare ren produktion.

Salg af friske bær handler ikke kun om forretning eller mængder. Kort efter Torben Bo og Lisbeth Toft Christensen startede Rokkedyssegård i Kirke Værløse op, blev det deres drivkraft, at bær også skulle være en oplevelse i sig selv for kunderne.

"For os har det aldrig handlet om, hvor mange tons bær vi har høstet, men hvordan vi får lavet nogle bær af god kvalitet, er lidt anderledes og nogle sorter, som man ikke kan få i supermarkedet," fortæller Lisbeth Toft Christensen.

I alt har de 20 hektar med bl.a. hindbær, brombær, solbær samt kartofler, ærter og asparges. En del jord bruges kun til pluk-selv jordbær med tre-fire forskellige sorter. Her betaler kunder for entré og kg-pris, og så er det bare om at gå på jagt efter jordbær.

"Rigtig mange forældre er glade for det og kan med god samvittighed lade børnene gå rundt og smage og have det hyggeligt. Det handler om at tænke oplevelser for folk," siger Torben Bo Toft Christensen.

En følelse af lyst

For seks år siden startede de en café sammen med gårdbutikken, hvor hjemmelavet is, bærkage, marmelade, sirup, saft og andre fødevareprodukter sælges.

"Der er et flow af kunder her, fordi vi har været her i mange år, men vi skal stadig huske kunderne på, at vi er her. Hvis man skal give noget vigtigt, så er det essentielt at give en lyst-følelse af at besøge os. Og det virker!" siger Torben Bo Toft Christensen.

Historie frem for pris

Parret har været i gang i 26 år, men det er først inden for de senere år, at de har mærket et ryk på lokale fødevarer.

"Det er ubetinget steget. Sådan var det ikke, da vi startede," fortæller Lisbeth Toft Christensen.

"Vores kunder værdsætter, at vores fødevarer er unikt, fordi vores bærprodukter primært sælges fra gårdbutikken," siger Torben Bo Toft Christensen.

I dag er de en del af Smag På Nordsjælland og har en kombination af engros og direkte salg. De friske hindbær bliver solgt til detailhandelen, men de forarbejdede produkter vil parret ikke have i supermarkederne.

"De lokale specialiteter bliver selvfølgelig en smule dyrere, så hvis du sætter vores marmelade op ved siden af billigere varianter, står der ikke nogen i Coop og fortæller den gode historie om de lokale varer," pointerer Lisbeth Toft Christensen.

"På Rokkedyssegård giver historien sig selv, hvor kunderne kan mærke, at råvarerne er herfra. Her tænker du ikke pris, som du gør i supermarkederne," siger Torben Bo Toft Christensen.

Sidste år fik de plantet æble,- pære- og blommetræer, som fremover også skal gå til selvpluk. 

LandbrugsAvisens journalister, Aske og Victoria, er på Danmarkstur i de næste par uger og er på jagt efter lokale fødevarer.

Stadig flere fødevarer sælger sig selv med, hvor de kommer fra. Men hvordan gør man lokale fødevarer til en god forretning, og hvad gør producenterne anderledes? Det er nogle af de spørgsmål de forsøger at få svar på. Læs mere i LandbrugsAvisen og hold øje med, hvor Aske og Victoria er i næste uge. Vi modtager gerne ideer til, hvor de skal dreje forbi.

http://landbrugsavisen.dk/files/styles/article_scaled/public/jagten_logo_mindre_2.jpg?itok=MEzltrHI

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle