Gør tomater, agurker og peberfrugter til mærkevarer - ellers overlever vi ikke

Udfasningen af PSO-afgiften gør det igen muligt at producere i Danmark, lyder det hos landets største tomatavler, fynske Alfred Pedersen & Søn.

Hvis ikke vores grøntsager var af en højere kvalitet end konkurrenternes, var vi her ikke i dag.«

Sådan lyder det fra Mads Pedersen, adm. direktør i gartneriet Alfred Pedersen & Søn, der i folkemunde måske bedre kendes under forældrenes navne Alfred og Katrine.

Han har gennem de seneste år drevet gartneriet, hvor der gror grøntsager, som koster en del mere end konkurrenternes lavprisprodukter.

»Folk har i dag ikke noget imod at betale en relativt høj pris, - det skal bare være value for money. For ti år siden sagde man, at det var umuligt at sælge en bakke tomater for mere end en flad 20er, men nu koster en bakke næsten 30 kr. om vinteren,« siger Mads Pedersen, der købte gartneriet af sine forældre i 2000 og siden har omdannet det til Danmarks største tomatimperium, hvor der hver dag køres 45 ton tomater ud i de danske detailbutikker alene fra Bellinge på Sydfyn.

Dertil kommer agurker og peberfrugter, og ligesom tomaterne ligger de i den øvre prisklasse, »for kvalitet betaler sig,« som han siger.

»Vi har nået et punkt, hvor både supermarkeder og discountbutikker vil have kvalitet, og det gavner os. Men vi skal have en høj kvalitet hver eneste dag og uge, ellers vælger kunderne os fra.«

Rekord på rekord

Og det må han have ret i, for Alfred Pedersen & Søn kommer ud af 2016 med et resultat på 13,6 mio. kr. før skat. Det er det bedste resultat i virksomhedens historie og et markant løft ift. året forinden, hvor resultatet var 9,1 mio. kr. En ekstraordinær tilbagebetaling af afgifter står for en del af 2016-resultatet, men et kig på bruttofortjenesten viser en imponerende stigning på over 65 pct. fra 32,8 mio. kr. i 2015 til 54,4 mio. kr. i 2016.

»Vi er i en branche, hvor indtjeningen er under pres, og marginerne er meget små, men for at kunne retfærdiggøre de store investeringer skal vi minimum tjene de tocifrede beløb, før vi er tilfredse,« siger Mads Pedersen.

Sverige henter guldet

De seneste år har den danske produktion dog ikke været en overskudsforretning, men derimod er plusset på bundlinjen hentet fra produktion og salg i Sverige.

Men bl.a. en række produktionsoptimeringer i den danske produktion har medvirket til, at den danske forretning igen er blevet rentabel.

»Produktionen i Danmark er blevet mere lønsom, men den er slet ikke lønsom nok lige nu. Den skal opad, og det skal den nok komme. Alene fordi PSO-afgiften udfases, ser vi frem mod en situation, hvor det bliver mere attraktivt at producere her,« siger Mads Pedersen, der ikke holdt sig tilbage i den offentlige debat om PSO-afgiften.

Og netop PSOen har været medvirkende til, at Mads Pedersen har sendt en del af sine investeringer mod Sverige. Inden for et par måneder vil et nyt drivhus stå klar, så gartneriet samlet set råder over 160.000 kvm. drivhus i Sverige. Men der er dog også plads til investeringer i Danmark. For nylig åbnede porten til et nyt 23.000 kvm. stort økologisk drivhus i Bellinge, og dermed kan gartneriet bryste sig af i alt 350.000 kvm. drivhus i Danmark og Sverige. Og med en hektarpris på 15 mio. kr. alene for drivhuset, uden varmeforsyning og pakkeri, er det en seriøs investering.

»Det at have gartneri er som at have en Formel 1-racer: Du kan have verdens bedste fører, men hvis du stiller med en fire år gammel model, så kan du være med, men du vinder aldrig.«

Faktaboks

Alfred Pedersen
& Søn

  • Blev grundlagt i 1948 af Katrine og Alfred Pedersen og kører nu på 4. generation. 
  • Startede med produktion af snitblomster, senere fulgte agurker og så tomater 1976. 

Seneste videoer

Se alle

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle