Goodvalley presset i 2021 - men endte med plus på bunden

Storlandbruget Goodvalley var ifølge ledelsen ramt af "den perfekte storm" i 2021. Landbrugskoncernen med aktiviteter i Ukraine, Polen og Rusland lykkedes dog med at øge salget af produkter med eget brand.

2021 var langtfra som en behagelig slentretur igennem parken for adm. direktør Kristian Brokop Jakobsen og finansdirektør Jesper Vilkelsø Jensen fra storlandbruget Goodvalley.

I det netop aflagte regnskab for 2021 betegner ledelsesmakkerparret året 2021 som "den perfekte storm" bestående af ingredienser som afrikansk svinepest og covid-19-pandemien.

- Fortsatte udbrud af afrikansk svinepest har vist sig at blive en omstændighed i højere grad end enkeltstående hændelser, og udbrud i Tyskland og Østeuropa spredte sig i 2021, lyder det blandt andet i regnskabet. Her skriver de også:

- Som følge af udbrud af afrikansk svinepest i Tyskland, lukkede Kina for import af svinekød fra Europa, hvilket førte til en overforsyning af svinekød i Europa, fremgår det af ledelsesberetningen i årsrapporten.

Fald i omsætningen

Omsætningen i selskabet faldt på den baggrund med en procent til 1,45 mia. kr. 2021 i forhold til året før. På bundlinjen endte et plus på 49 mio. kroner. Det var en væsentlig forbedring i forhold til 2020, da resultatet landede på et minus på 86 mio. kr.

Goodvalley meldte forleden ud, at selskabet har igangsat arbejdet med at trække sig ud af Rusland i kølvandet på landets invasion af Ukraine.

I 2021 var det ellers Rusland, der i det samlede billede trak forretningen op. Her steg omsætning med 29 procent, mens den faldt med 2 procent i Ukraine og 4 procent i Polen.

 

https://datawrapper.dwcdn.net/HvDb1/4/

 

Øger salg med eget brand

Blandt lyspunkterne i regnskabet er salget af Goodvalleys egne produkter. Mængden af produkter påklistret Goodvalley-brandet steg med 65 procent til i alt godt 4.000 ton. Det svarer til 10 procent af Goodvalleys samlede volumen.

Produkter med brandet Goodvalley sælges nu i 16.000 butikker på tværs af Polen.

I ledelsesberetningen anerkender de to direktører, at det på trods af udfordringerne er lykkedes at holde forretningen kørende.

Beslutningen om at trække sig fra Rusland berøres ikke nærmere i årsrapporten, andet end at krigen ses som en risiko.

Storaktionær og bestyrelsesmedlem i Goodvalley, Anders Bundgaard, vurderer, at beslutningen om at trække sig ud af Rusland ifølge Nordjyske kan koste Goodvalley i størrelsesordenen 100 millioner kroner og tage relativt lang tid.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle