Disse fem ting skal være opfyldt for at få succes med et mælkeanlæg

Ugen På Spidsen: Soens malkeevne skal være god - plus fire andre ting skal være på plads for at få succes med et mælkeanlæg, skriver ugens klummeskribent på Svin Plus.

Mælkeanlæg er mange besætningers svar på flere levendefødte.

Et mælkeanlæg kan også være en god idé, men ligesom med al anden teknik er der en række forudsætninger, der skal være opfyldt, før man får udbytte snarere end bøvl af et mælkeanlæg.

For det første skal soens malkeevne være god. Er den ikke det, skal man finde årsagen og få den rettet, før man installerer et mælkeanlæg.

Dernæst skal mængden af tildelt mælk justeres og tilpasses forholdene i besætningen. De færreste har succes med ad libitum mælk fra fødsel til fravænning.

Hvornår skal man åbne for mælken, skal der åbent hele døgnet eller måske kun i dagtimerne eller skal man måske begrænse optagelsen i den sidste uge før fravænning? Det skal hver enkelt besætning finde sit eget svar på.

For det tredje skal arbejdet med pasning og rengøring af anlægget ind i en daglig rytme, så opgaven ikke overses eller nedprioriteres.

For det fjerde skal man være endnu mere opmærksom på, om mælkefodringen giver mere diarré i farestalden. Gør den det, skal man måske justere mælkemængden ned eller ændre andre forhold.

Sidst men ikke mindst må mælkefodringen ikke betyde, at fodringen med tørfoder nedprioriteres. En nyfravænnet gris der har ædt sig stor i mælk, men aldrig har rørt tørfoder, er ikke nem at få startet i klimastalden.

Har man styr på disse fem punkter - og sikkert nogle flere - er der til gengæld mulighed for at få højere fravænningsvægt og flere fravænnede pr. fravænning.

Som med næsten alt andet indenfor svineproduktion er det management, der afgør successen.

Faktaboks

I den ugentlige klumme på Svin Plus, "Ugen på spidsen", sætter Morten Thomsen og Søren Tobberup Hansen, journalister og svinefaglige redaktører på LandbrugsAvisen, magasinet Svin og Svin Plus, svineugen i perspektiv.

Klummen er udtryk for skribentens personlige synspunkt, og udtrykker ikke nødvendigvis bladhusets holdning til omtalte emne.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.

Seneste videoer

Se alle