Gråkjær henter 30 mio. kr. i overskud

Gråkjær har til dels gjort sig uafhængig af landbrugets konjunkturer ved at opdyrke nye markedsområder som etagebyggeri og anlæg til fiskeopdræt.

Gråkjær har succes med opførelse af projekter til landbrug, bolig, erhverv og fiskeopdræt, og det sikrer en historisk høj ordrebeholdning i virksomheden.

Sådan lyder meldingen fra Gråkjær i dag, hvor virksomheden præsenterer et overskud før skat på 30,6 mio. kr. for det forgangne regnskabsår. Omsætningen lander på 772,2 mio. kr, hvilket er en beskeden stigning fra sidste regnskabsårs omsætning på 716,9 mio. kr.

Adm. direktør Jan Larsen siger: ”Vi har bevæget os ind på nye markeder inden for byggebranchen, og det har givet det meget tilfredsstillende resultat, at vi med cirka samme omsætning har fordoblet vores resultat før skat."

Vil fortsat bygge stalde

Direktøren understreger, at man trods de nye arbejdsområder vil fortsætte med at bygge til landbruget i det meste af Nordeuropa. Gråkjær har her øget markedsandelen trods nedgang i investeringsniveauet i Danmark, ifølge direktøren.

Et nyt ben, som blev etableret i 2015, aquadivisionen, opfører anlæg til landbaseret fiskeopdræt med Norge som hovedmarked.

Samlet set kommer cirka halvdelen af Gråkjærs omsætning nu fra udlandet, og det gør virksomheden mindre følsom over for konjunktursvingninger på det danske marked for byggeri.

Spredningen af aktiviteter over flere segmenter, som Gråkjær har foretaget, har mindsket risikoen, hvis kunderne på et enkelt marked udebliver, betoner direktøren.

”Vi er ikke længere fuldstændig afhængige af, hvordan det går i for eksempel dansk landbrug, idet vi også har bygherrer i andre brancher. Det betyder, at virksomhedens økonomiske situation i dag er meget stabil”, fastslår Jan Larsen.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.

Seneste videoer

Se alle