Rådgiver: Politisk pres nødvendigt for farestier til løsdrift

Ønsket om at skifte til farestier til løse søer lider under, at de belaster miljøet mere end kassestier. Det bør politisk gentænkes, mener Søren Jacobsen fra Danish Farm Design.

Projektchef Søren Jacobsen fra Danish Farm Design jævnligt i kontakt med griseproducenter, der vil skifte de traditionelle kassestier ud med stier til løsdrift.

Retningen er allerede sat fra erhvervets side, idet Vision 2050, som har opbakning fra en samlet grisebranche, senest om 28 år vil have kassestierne erstattet med stier til løsdrift.

Men griseproducenterne står med en udfordring under den nuværende lovgivning, fordi stierne til løse søer på papiret typisk vil have en større emission på grund af en større gylleoverflade fra den enkelte sti.

- I øjeblikket står producenterne over for et svært valg. Fra erhvervet og politisk side er der et ønske om et skifte til stier til løse søer, men producenten skal foruden en højere etableringspris for stien måske også tilvælge en luftrenser eller en anden dyr miljøteknologi, fordi de nye typer stier beregnes med en større miljøbelastning end de traditionelle kassestier. Det er ærgerligt, hvis det forhold bremser udviklingen, påpeger Søren Jacobsen og uddyber:

- En almindelig kassesti med delvist fast gulv påvirker miljøet mindre i forhold til en sti til løse søer med stort areal af spalter. Det forhold skal vi have italesat, og jeg kan undre mig over, at der ikke er gjort noget mere politisk i den sag. Hvis vi skal have fremmet løse søer i farestalden, bør der findes en anden politisk løsning.

Han mener, at den tyske beslutning om at udfase kassestien til fordel for stier til løsdrift får den betydning, at danske producenter nærmest er tvunget til at gå efter løsdrift i farestalden.

- Når tyskerne har valgt, at en løsdriftssti skal være minimum 6,5 kvadratmeter, så er det også det, en dansk producent bør rette sig efter - især hvis man eksporterer sine smågrise, siger han.

Hans anbefaling til producenter, der overvejer en sti til løse søer i farestalden, er at bygge i dimensionerne 2,4 gange 2,72 meter - indvendige mål.

- Målene på stien er ud fra, at soen skal kunne vende sig rundt uden problemer, og at der samtidig er et vist areal til pattegrisene, siger Søren Jacobsen, der ser en række fordele ved løsdrift i form af mere adrætte søer, bedre faringer og malkninger.

- Længe var farebøjlen væk i de tyske diskussioner om løsdrift i farestalden, men den blev heldigvis bevaret, så den er tilladt i tre-fire dage efter faring, bemærker han.

En del af løsningen for løsdrift i farestalden kan være linespil, som ifølge Søren Jacobsen formodes at give en lavere klimabelastning.

- Problemet med linespil er, at det på nuværende tidspunkt ikke er BAT-godkendt og dermed ikke kan tages i anvendelse i forbindelse med emissioner fra farestalden. Det kan ellers være en billig løsning i forhold til almindelig gylleudslusning, hvor prisen stiger i takt med staldens størrelse. Der er grundomkostningerne til et linespil de samme, hvad enten stalden er 50 eller 200 meter lang. Samtidig får vi en god løsning til håndtering af gødning med en del halm/strøelse, påpeger Søren Jacobsen.

Han opfordrer til handling på området for løse søer i farestalden.

- Jeg mener, vi skal have lukket diskussionen om løsdrift i farestalden op, for der er nogle problemstillinger, der bør vendes, lyder opfordringen fra Søren Jacobsen.

Emneord PLUS

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.

Seneste videoer

Se alle