Skuffet avlsformand: Vi står ved en skillevej

Første årsmøde efter sprængningen af DanAvl er netop afholdt.

Avlsmæssigt gik det rigtig godt, men afsætningen af avlsdyr i udlandet var ustruktureret.

Derfor var alle parter enige om, at det gamle salgssystem ikke kunne fortsætte, og skulle erstattes af et nyt.

Men da man for alvor skulle blive enige om en ny organisering, slog den tidligere gode vilje alligevel ikke til.

Det kunne formanden for opformeringsbesætningerne, Bjarne Larsen, konstatere på årsmødet i Århus i dag.

»Da de gode intentioner skulle føres ud i livet og spillereglerne konkretiseres, viste det sig desværre, at den gode vilje ikke kunne danne bro mellem de forskellige parters interesser«, sagde han til forsamlingen, der af samme årsag antalsmæssigt var skrumpet med en tredjedel i forhold til tidligere år.

Skuffet formand

Han frygtede, at den advokatkrig der kører mellem parterne fortsætter i lang tid til ugunst for alle svineproducenter og for afsætningen.

Men en ting er at de private eksportører, ikke kunne affinde sig med de vilkår man havde forhandlet sig frem til.

Bjarne Larsen var mere skuffet over det manglende sammenhold blandt svineproducenterne, da aftalen skulle indgås.

»Det skuffer mig, at vi landmænd i avlssystemet ikke har formået at stå sammen om fællesskabet i DanAvl«, sagde Bjarne Larsen.

Han kunne konstatere, at fællesskabet er sprængt, og at danske svineproducenter ikke får fuldt udbytte af den årelange investering i avlssystemet.

Dermed står opformeringsbesætningerne og deres forening også ved en skillevej, der kan betyde andre samarbejdspartnere i fremtiden.

»Vi overvejer et fremtidigt samarbejde med fx. Dansk Svineavl, sådan som I medlemmer selv pegede på ved et møde i januar,« lød det fra formanden.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.

Seneste videoer

Se alle