Svineafgiftsfond sænker takster: Penge har det bedst hos producenterne

Pengene skal ud til producenterne, melder fond, der nu sænker taksten for anden gang i år.

Produktionsafgiften på svin sænkes fra 1. juli endnu engang.

Dermed falder afgiften til 4,10 kroner per svin op til 109,9 kg, fra de nuværende 4,45 kroner, som den har ligget på siden januar.

Det bringer prisen ned på et niveau på en hel krone lavere end for et år siden, hvor afgiften lød på 5,10 kroner per svin under de 110 kg. Nedsættelsen kommer, fordi fonden har flere penge, end der er oplagte projekter, melder formand Asger Krogsgaard.

»I Svineafgiftsfonden havde vi et overskud fra 2015. Vi kunne selvfølgelig vælge at lave flere projekter, som kunne give merværdi ud til landmanden. Men vi har valgt, at pengene skal ud. Vi er fuldt ud bevidste om situationen ude i produktionen. De fleste, der sidder i Svineafgiftsfonden er svineproducenter, så vi har alle hånden på kogepladen,« siger han.

For svin over 110 kg sænkes afgiften til 8,00 kroner fra de nuværende 8,70 kroner. Her var prisen sidste år 10,10 kroner.

Svineafgiftsfonden giver hvert år økonomisk støtte til forskning og udvikling samt til markedsføring af dansk svinekød. Asger Krogsgaard understreger, at dette arbejde fortsat har højeste prioritet.

»Vi har et udmærket system, hvor vi kan bruge penge på at håndtere ting i fælles regi. Der kan være en mulighed for at komme til at tjene flere penge på produktudvikling, eller der kan pludselig dukke noget nyt op, som der tidligere har gjort med MRSA eller salmonella, som vi skal håndtere. Så gør vi det i vores fælles system. Men vi håber da ikke, at der gør det,« siger han.

Svineafgiftsfonden deler næste gang penge ud i september. Efter det fastsættes produktionsafgiften for det kommende år.

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.

Seneste videoer

Se alle