Grovvarekoncern vil belønne trofaste kunder

Ny salgsorganisation skal sikre, at DLG følger med landbrugets strukturudvikling.

Landes største grovvareandelsselskab, DLG, følger nu op på sine store investeringer i selskabets infrastruktur i Danmark med en omfattende ændring af organisationen.

Den nuværende geografisk opdelte detailstuktur bliver erstattet af en ny salgsorganisation med fokus på kunderne frem for produkter og geografi.

Sagt mere mundret: De store investeringer i blandt andet nyt hovedkvarter i Fredericia, ny kornterminal på Masnedø, nyt logistikcenter i Taulov og en kommende vitamin- og mineralfabrik i Brædstrup får nu følgeskab af en helt ny salgsstruktur internt i virksomheden.

"Det er et naturligt næste skridt i vores koncernstrategi, at vi nu sætter en ny retning for vores danske forretning. Dansk landbrug har været i en rivende udvikling de seneste mange år, og vi ser en større differentiering i vores kunders behov", siger Kristian Hundebøll, koncernchef i DLG og tilføjer:

"Vi skal tilpasse os den virkelighed, vi ser i landbruget. Med en ny organisation er vi stærkere stillet til strategisk at matche vores kunders ønsker og krav. Målet er at fastholde vores position som dansk landbrugs foretrukne samarbejdspartner, skabe værdi for vores kunder og samtidig sikre fremtidig vækst og indtjening på vores danske hjemmemarked".

Ledet centralt

Den nye salgsorganisation vil blive ledet og koordineret fra centralt hold, men sælgerne vil stadig være lokalt forankrede med ni primære salgscentre. Centrene er fordelt over hele landet, ligesom DLG bevarer sine ekspeditioner og det omfattende høstmodtagelses-setup.

Da forandringerne sker gradvist, vil de fleste kunder fortsat samarbejde med deres sædvanlige DLG-kontaktpersoner det første stykke tid.

"Vi har sat gang i en modernisering af hele grovvareforretningen, så den følger med strukturudviklingen i landbruget. Der bliver færre landmænd og landbrugene ser grundlæggende meget anderledes ud end for bare tyve år siden med en meget højere grad af specialisering. Det er det, som vi indretter os på", siger COO og ansvarlig for DLGs danske grovvareforretning, Niels Søren Rasmussen.

Økonomisk fordel i at vælge DLG 

I ændringerne ligger også, at DLGs trofaste kunder vil blive belønnet for at handle med DLG. Hvor meget, det konkret vil dreje sig om i klingende mønt, er der ikke noget konkret svar på. Men Niels Søren Rasmussen lover, at man vil komme til at kunne mærke forskel.

"Vi udelukker ingen kunder og vil gerne handle med alle. Men de kunder, der vælger DLG som deres foretrukne samarbejdspartner, vil kunne mærke en forskel. Man skal have en økonomisk fordel ved at handle mest muligt med os. DLG skal være en konkurrencedygtig partner og derfor skal vi have en effektiv organisation, hvor der er større transparens i priserne og større beslutningskompetencer hos sælgerne".

Rådgivning

I oplægget til den nye struktur fremgår det også, at "sælgerne skal rådgive og vejlede kunderne i alle aspekter af deres relation med DLG i tæt samarbejde med DLG’s faglige eksperter indenfor husdyr og planteavl". Det betyder, at kunderne vil få én primær indgang til DLG, som er målrettet den enkelte landmands specifikke behov.

"Det er ikke tanken, at vi skal være mere aggressive inden for rådgivning. Vi ønsker ikke at gå andre i bedene. Landmændene har et partnerskab med os, men det udelukker på ingen måder andre rådgivere. Vi ser os selv som en sparringspartner", siger Niels Søren Rasmussen.

Medarbejderne i DLG blev onsdag formiddag orienteret om den ændrede salgsstruktur, der ikke indebærer afskedigelser.

Processen med at ændre salgsorganisationen ventes afsluttet i løbet af et årstid, lyder vurderingen fra Niels Søren Rasmussen.

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle