Han udvikler sine egne farevogne
Thomas Bertram fra Jerslev i Nordjylland har udviklet sine egne farevogne. Håbet er, at de kan bidrage til bedre produktivitet og arbejdsmiljø. Artiklen er fra arkivet og publiceret første gang i SVIN nr. 6, 2017.

Det var frygten for at blive fysisk nedslidt, der fik Thomas Bertram til at udvikle en ny faringshytte til økologisk svineproduktion.

»Management-delen var jeg bekymret for, for soen har det fint nok i de almindelige a-farehytter, men jeg kunne ikke se mig selv med dem, for efter ti år vil jeg være slidt op fysisk,« forklarer han.

Thomas Bertram i en af de farevogne, som han har udviklet og selv benytter til sine 115 søer.

Døren ind til den enkelte faresti har stor højde og kan deles i to. Derved kan der justeres på hvor
meget luftgennemstrømning, der kommer ind i stien. Thomas Bertram har også udtænkt et vindfang, der
kan sættes uden på døren.

I hver faresti har Thomas Bertram udtænkt en enkel lukning af stien. Fremtidsplanen er, at lukningen kan gøres mere automatiseret end den nuværende løsning, så for eksempel alle fi re låger kan lukkes/åbnes på samme tid.

Foder og vand er placeret op mod midten af den ene side af vognen. Vandet bliver tildelt inderst for
at mindske vandspild i farestien for at undgå fugt og dermed risiko for diarre. Han overvejer at påmontere
en doseringskasse, så tiden til udfodringen mindskes.

 

Efter et længere forløb har han taget sin egenudviklet hytte i brug - en såkaldt faringsvogn, som rummer fi re farestier, og som med en anordning for enden nemt kan flyttes.

Nyudviklet farevogn er Thomas’ egen ideSvin Tirsdag 11. april 2017 · 00:00

Rettighederne til vognen har han solgt videre til Vanggaard Staldmontage, som han håber får sat et salg af vognene på benene.

»Jeg oplever stor interesse for hytterne, og jeg har en tidligere studiekammerat, som har meldt sig på banen, fordi han gerne vil afprøve dem,« siger den unge svineproducent.

Thomas Bertram forventer, at vognene har en reel chance for at blive afsat til danske kollegaer, Norge og
Storbritannien.


Hver farevogn har fire farestier. Dimensionen på vognen er er indvendig 3,5 gange 7 meter - den
enkelte faresti er på seks kvadratmeter og måler på de to sider af den trekantede indretning 3,5 meter gange 3,5 meter. Inde i vognen er ståhøjden minimum to meter.

Denne anordning for enden af farevognen muliggør et nemt flyt af vognen. Der kan sættes en aksel
på - og uden at gå ud af traktoren kan farevognene flyttes til andre folde.

Thomas Bertram har også bygget mobile vogne til poltene og de drægtige søer. Her er vognene
delt i to lige stor stier.

 

Kommentarer

Sponsoreret indhold

Sponsoreret indhold er artikler produceret af den annoncør, der er angivet i toppen af artiklen. Sponsoreret indhold er betalt af den angivne annoncør og er derfor ikke redaktionelt indhold. Hos LandbrugsAvisen følger vi de gældende retningslinjer for sponsoreret indhold fra Danske Medier, markedsføringsloven og presseetiske regler.

Seneste videoer

Se alle