Har du en idé til en ny fødevare eller drik? Så vil Lidl måske gerne sætte det på hylden

Som et nyt tiltag vil butikskæden Lidl gerne støtte mindre fødevareproducenter og iværksættere med at komme i gang med at sælge deres produkter.

To store spillere på fødevaremarkedet er gået sammen i et nyt samarbejde.

Foreningen for den danske fødevareklynge, Food & Bio Cluster Denmark, har startet et projekt sammen med detailkoncernen Lidl, der har masser af hyldemeter i 145 butikker bare i Danmark.

Samarbejdet skal få flere danske iværksættere og mindre virksomheders produkter på hylderne. Det skal blandt andet ske igennem sparring, deling af konkret viden og potentielt samarbejde om salg til detail.

Det skriver Food & Bio Cluster Denmark i en pressemeddelelse.

Forløbet, der har til formål at følge produkter i fødevarebranchen fra idé til hylderne i detailhandlen, er netop skudt i gang her ved indgangen til december.

Frem til 12. januar 2024 kan alle danske producenter af innovative fødevarer, drikkevarer, foder, skønhedsprodukter eller rengøringsmidler, som endnu ikke har deres produkter på hylderne, henvende sig.

I første omgang skal det bringe flere nye, spirende produkter på de danske hylder, men qua Lidls internationale rækkevidde også videre ud i verden, hvis potentialet er til det.

- Vi har det seneste år eksporteret produkter fra dygtige og innovative danske leverandører for 1,5 milliarder kroner til Lidl-butikker udenfor Danmark og vi er på den måde med til at skabe danske eksportsuccesser. Vores mål med dette samarbejds- og iværksætterforløb er at udvikle endnu flere danske virksomheder til gode forretninger og give dem mulighed for at komme på hylderne - først i vores danske butikker og måske senere blive en del af vores eksportsucces, siger Maria Lovecchio, indkøbsdirektør i Lidl.

Hun understreger, at man ikke behøver være en stor spiller for at blive leverandør til Lidl Danmark.

Man kan søge om at komme med på Food & Bio Cluster Denmarks hjemmeside.

Kravene er blandt andet, at ens produkt ikke allerede er på hylderne i en detailkæde, produktet skal være klar til lancering inden for tre måneder, det skal være et innovativt produkt og kunne indgå i Lidls varesortiment og har ikke været præsenteret for Lidl eller andre supermarkeder eller discountkæder i Danmark før.

Efter ansøgningsfristen vil Food & Bio Cluster Denmark igangsætte en screening af ansøgerne og udvælge de virksomheder, der vil blive inviteret til at deltage i forløbet.

/kold

Forsiden lige nu

Seneste videoer

Se alle