Sponsoreret af Gjensidige

Har du tjek på trykket?


Mange danskere lider af forhøjet blodtryk uden at vide det og det kan føre til alvorlige lidelser som fx hjertekarsygdomme. Derfor kan det være en god ide at holde øje med dit blodtryk og være bevidst om de livstilsfaktorer, der kan give forhøjet blodtryk.

På Gjensidige og Mølholm Forsikrings stand på Agromek 2018 havde sygeplejerske Sheila Mortensen fra Mølholm travlt. Mange landmænd kiggede forbi til et sundhedstjek og en snak omkring bl.a. motion, kost, rygning og stress.
”Det var ikke overraskende at jeg målte forhøjet blodtryk hos en del af de landmænd som var forbi til et sundhedstjek” fortæller Sheila og fortsætter: 

"Landbruget kan være et stressende erhverv med lange og travle arbejdsdage, og samtidig oplever mange landmænd i disse tider bekymringer omkring økonomien."
Stress er en hyppig årsag til forhøjet blodtryk, men også faktorer som overvægt, mangel på motion, rygning og for meget alkohol kan føre til forhøjet blodtryk og øge risikoen for bl.a. hjertekarsygdomme.

Få tjek på dit blodtryk

Tegn på forhøjet blodtryk kan fx være svimmelhed, stakåndethed, træthed eller hovedpine, men der er også mange, som ikke oplever nogen symptomer overhovedet og derfor ikke ved, at der kan være noget galt.
En god ide er derfor at måle dit blodtryk jævnligt. Du kan naturligvis få målt dit blodtryk hos lægen eller på apoteket, men det er også muligt at måle dit blodtryk hjemme med en hjemmeblodtryksmåler. Det kan være en fordel, da blodtrykket ofte er lavere hjemme i vante omgivelser.


Sådan måler du dit blodtryk hjemme

Ved en hjemmeblodtryksmåling skal du måle dit blodtryk to gange dagligt over tre dage. 
Blodtrykket måles lige inden morgenmaden og lige inden aftensmaden. Ved hver måling skal du måle trykket tre gange.
Resultaterne skriver du ind i et skema, som du kan huske dine resultater og evt. tage med til lægen, hvis det viser sig, at dit blodtryk er for højt.
For at målingen skal blive så korrekt som muligt er det vigtigt at du:
•    Ikke ryger i 30 minutter inden målingen
•    Sidder afslappet og bekvemt uden korslagte ben i 5 minutter inden målingen
•    Sørger for at sidde uforstyrret under målingen
•    Hviler den arm du skal måle blodtrykket på, på et bord
•    Ruller ærmet op, men sørg for at det ikke strammer om armen

Download skema her til hjemme blodtryksmåling.

Selve måling foretages ved at du:

•    Sætter manchetten på overarmen et par cm fra albuebøjningen med luftslangen i midten og nedad
•    Sørger for at manchetten ikke strammer. Du skal kunne få en finger ind mellem manchet og arm
•    Trykker på apparatets startknap når du er klar. Du må ikke tale eller bevæge dig under målingen
Efter endt måling kommer der tre tal på skærmen. Det høje systoliske tryk, det lave diastoliske tryk og din puls. Skriv de 3 tal ned i et skema, hold en lille pause på 1-2 minutter og gentag målingen i alt 3 gange.
Ligger dine målinger generelt over 135/85 bør du kontakte din læge for en nærmere undersøgelse. 

Lige nu leder vi efter landmænd og deres familie, som kunne tænke sig at besøg af Sundhedspatruljen og medvirke i en miniserie bestående af 3 afsnit. Er det dig? Tilmeld dig her. 

Emneord

sponsoreret, Gjensidige, sundhedspatruljen

Faktaboks

Hvad er et blodtryk?Blodtrykket er et mål for hvor hårdt dit hjerte skal arbejde for at pumpe blod ud i pulsårerne. Trykket angives i to tal, som er udtryk for et slagtryk og et hviletryk.Slagtrykket kaldes også for det systoliske blodtryk. Det er det højeste målte tryk i en pulsåre, lige når hjerte trækker sig sammen og pumper blod ud i kroppen.

Hviletrykket kaldes også for det diastoliske blodtryk. Det er det laveste målte tryk på en pulsåres væg, når hjertet slapper af mellem to slag.

Får du målt dit blodtryk hos lægen, skal det være under 140/90. Måler du dit blodtryk hjemme i ro og mag, skal det være under 135/85. Hvis du har en høj risiko for at udvikle en hjertekarsygdom, allerede har en hjertekarsygdom, sukkersyge eller nyresygdom, skal dit blodtryk være under 130/80.

Læs mere om blodtryk og hjertekarsygdomme her

Sponsoreret af Gjensidige

Nyhedsbrev